Valkyrie / Vendetta Moving in from reserv
Valkyrie / Vendetta Moving in from reserv
Hej!
Jag tänkte bara kolla hur ni anser att man mäter movment på en Valkyrie som kommer in ifrån reserv/outflank.
Anledningen till att jag undrar är att man i princip på alla forum hittar minst en lista som bygger på multipla valkyrior, som kommer in och skjuter bort allt (i teorin). Men efter att ha sett modellen så verkar den vara längre än 6", vilket skulle tvinga den att åka så fort att man bara får skjuta ett vapen. När jag frågat på andra forum säger en del att man mäter basen på den (vilken är kortare än 6") och en del säger att endast hullet och inte "svansen" räknas och skulle därmed kunna sticka ut ifrån bordet.
Inte för att jag tror att man kommer så allför många listor med flera valkyrior då de kostar en del, men det skulle ändå vara intressant att veta hur det kommer att spelas på de svenska turneringarna.
//Ceasar
Jag tänkte bara kolla hur ni anser att man mäter movment på en Valkyrie som kommer in ifrån reserv/outflank.
Anledningen till att jag undrar är att man i princip på alla forum hittar minst en lista som bygger på multipla valkyrior, som kommer in och skjuter bort allt (i teorin). Men efter att ha sett modellen så verkar den vara längre än 6", vilket skulle tvinga den att åka så fort att man bara får skjuta ett vapen. När jag frågat på andra forum säger en del att man mäter basen på den (vilken är kortare än 6") och en del säger att endast hullet och inte "svansen" räknas och skulle därmed kunna sticka ut ifrån bordet.
Inte för att jag tror att man kommer så allför många listor med flera valkyrior då de kostar en del, men det skulle ändå vara intressant att veta hur det kommer att spelas på de svenska turneringarna.
//Ceasar
Senast redigerad av 1 Ceasar, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Valkyrie / Vendetta Moving in from reserv
ingen del av hullet får sticka ut från bordet...
Och hur en enhet, som bara får skjuta på ett mål ska kunna skjuta bort allt kan man ju undra..
Och hur en enhet, som bara får skjuta på ett mål ska kunna skjuta bort allt kan man ju undra..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- speedfreek
Jag skulle säga att en Valkyrie/Vendetta inte kan åka 6" och stå på plan.
Jag är tveksam till att t.ex. vingar räknas om hull, se defenitionen nedan.
hull
1
a) The dry outer covering of a fruit, seed, or nut; a husk.
b) The enlarged calyx of a fruit, such as a strawberry, that is usually green and easily detached.
c) Nautical The frame or body of a ship, exclusive of masts, engines, or superstructure.
d) The main body of various other large vehicles, such as a tank, airship, or flying boat.
2
a) Nautical The frame or body of a ship, exclusive of masts, engines, or superstructure.
b) The main body of various other large vehicles, such as a tank, airship, or flying boat.
c) The outer casing of a rocket, guided missile, or spaceship.
hull
1
a) The dry outer covering of a fruit, seed, or nut; a husk.
b) The enlarged calyx of a fruit, such as a strawberry, that is usually green and easily detached.
c) Nautical The frame or body of a ship, exclusive of masts, engines, or superstructure.
d) The main body of various other large vehicles, such as a tank, airship, or flying boat.
2
a) Nautical The frame or body of a ship, exclusive of masts, engines, or superstructure.
b) The main body of various other large vehicles, such as a tank, airship, or flying boat.
c) The outer casing of a rocket, guided missile, or spaceship.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Har för mig regelboken undantar vapen och antenner/dylikt krafs från hull. Vingar känns mer viktigt än en searchlight för ett plans funktion.
Håller med Norrland - vingar är inte krafs.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
GW har ju facktiskt definerat om hul så att det inkludear bland annat sponsons och turrets.. så vingar borde räknas.. Även om det i och för sig står spesifikt att vingar inte räknas på modelelr som inte är bilar..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Hmm kom just på en annan sak. Inte så relevant i turneringar med endå. Då ingen del av en modell får sticka ut från planen, så kan en super heavy tank inte komma in ifrån reserv. Då den bara får åka 6" och definitivt är längre än så.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Då får den väl ställa sig på bredden 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Land Raiders har för övrigt samma problem.
Den "amerikanska" FAQn löste det något i stil med att modeller som kommer in från reserve inte behöver stå helt och hållet på bordet. Skjuter man på dem med vapen som scattrat så kan dessa vapen fortfarande träffa om de scattrar så att det lilla hålet är på fordonet, även om det egentligen skulle ha varit en auto-miss för att det var utanför brädet.
Den "amerikanska" FAQn löste det något i stil med att modeller som kommer in från reserve inte behöver stå helt och hållet på bordet. Skjuter man på dem med vapen som scattrat så kan dessa vapen fortfarande träffa om de scattrar så att det lilla hålet är på fordonet, även om det egentligen skulle ha varit en auto-miss för att det var utanför brädet.