Flygare och terräng

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Flygare och terräng

Inlägg av Zurken »

Jag har läst igenom alla FAQar så jag har ett ganska bra hum på hur jag ska spela min Storm Raven, men det står inte mycket om hur den fungerar tillsammans med terräng.

Måste jag ta terräng test om en bit av vingen är över kratrar eller låga ruiner?
Måste jag ta terräng test om kroppen är över låg terräng?
Kan jag hävda cover bakom en låg skog? (om man förenklade skogar)

Jag skulle rent spontant säga nej till alla tre, med en fotnot om att jag vill definiera att en skog bara kan täcka modeller som är lägre än det högsta trädet i den. Det här tycker jag verkar vara vettigt, men det är klart att 40k inte alltid är särskilt vettigt.

Hur ser spelar folk?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Flygare och terräng

Inlägg av theWatchman »

Folk är ju över terräng hela tiden med sina vendettor utan att ta test. Så då borde det vare lugnt även för storm raven.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

jag tycker man bör ta test om den sticker ut över men folk spelar det inte så . Dock med 5+skogar så kan man ta skydd bakom brukar vi spela.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Om man kan ta skydd bakom skogen ska man ju ta test om man är över skogen såklart. Men jag säger nog också nej på alla frågorna.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

cadelin skrev:jag tycker man bör ta test om den sticker ut över men folk spelar det inte så .
Håller med.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Så som jag har spelat med mina Valkyrior är att om basen är på terräng eller någon del av fordonsmodellen slår i ett träd eller motsvarande så testar man. Att en del av vingen är över en sten ger inget test.

Om alla träd i skogen är gigantiska redwood-träd så kanske de ger cover även med förenklade skogar. Men jag har aldrig sett någon skog som jag skulle hävda cover för om man kör 5+ skogar. Med regelboksskogar kan man få cover om det är många trädmodeller och skytten står väldigt nära dem så att de faktiskt täcker pga vinkeln. Fast det inträffar väldigt sällan.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:Så som jag har spelat med mina Valkyrior är att om basen är på terräng eller någon del av fordonsmodellen slår i ett träd eller motsvarande så testar man. Att en del av vingen är över en sten ger inget test.

Om alla träd i skogen är gigantiska redwood-träd så kanske de ger cover även med förenklade skogar. Men jag har aldrig sett någon skog som jag skulle hävda cover för om man kör 5+ skogar. Med regelboksskogar kan man få cover om det är många trädmodeller och skytten står väldigt nära dem så att de faktiskt täcker pga vinkeln. Fast det inträffar väldigt sällan.
Så tycker jag att man ska spela
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Träden bör naturligtvis vara så höga att de kan täcka flygplanet även om man använde ETCskogar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ok, då är de flesta på samma spår som jag. Känns bra. Det är klart att jag tar terräng test om basen är i terräng, det är självklart enligt mig.

Jag är medveten att rent RAW så måste man ta test om vingen är över terräng, men det blir ju ospelbart om man måste ta terräng så fort man vill röra på sig, fågeln är skör nog ändå.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ja fy, vi vill ju inte att de stackars Stormgrisarna och Vendettorna ska få några nackdelar. ;)

Men för all del, det gör det lite lättare att trixa in mina Typhoons nära ruiner och kratrar.

Skriv svar