Autarch reservebonus

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Autarch reservebonus

Inlägg av LillePer »

I codexen står det: May benefit from Master Stratigist .... .... doesn't matter if Autarch is in play or not... ...

Man får ju garanterat bonusen om han är av plan, men hur är det när han dör? Tappar man bonusen då?

Användarvisningsbild
Röde

Re: Autarch reservebonus

Inlägg av Röde »

Med den formuleringen så spelare det väl ingen roll, eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Oavsett hur det är formulerat så skulle jag säga nej. Även om det är tveksamt i detta fallet så öppnar det upp lite för många dörrar om man skulle tillåta förmågor från döda modeller. I vissa fall är det självklart, t.ex. Vulcan's twin-linked och master crafted fungerar fortfarande eftersom de gör en förändring på modeller innan slaget börjar. Medan en Autarch, Master of the Fleet eller Astropath m.m. gör sin förmåga vid ett speciellt tillfälle.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Katarsis skrev:Oavsett hur det är formulerat så skulle jag säga nej. Även om det är tveksamt i detta fallet så öppnar det upp lite för många dörrar om man skulle tillåta förmågor från döda modeller. I vissa fall är det självklart, t.ex. Vulcan's twin-linked och master crafted fungerar fortfarande eftersom de gör en förändring på modeller innan slaget börjar. Medan en Autarch, Master of the Fleet eller Astropath m.m. gör sin förmåga vid ett speciellt tillfälle.
Håller med
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Håller också med.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Tänkte bara förtydliga när du säger nej Mattias menar du "Nej, förmågan tappas när autarchen dör"? Eftersom jag ställde frågan åt andra hållet :)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Ja, förmågan tappas när Autarchen dör.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ja (eller kanske nej), jag syftade fel i mitt svar. Jag anser att eldararmén tappar bonusen 1+ på Reserve-rolls när Autarchen dör.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar