I codexen står det: May benefit from Master Stratigist .... .... doesn't matter if Autarch is in play or not... ...
Man får ju garanterat bonusen om han är av plan, men hur är det när han dör? Tappar man bonusen då?
Autarch reservebonus
Re: Autarch reservebonus
Med den formuleringen så spelare det väl ingen roll, eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Oavsett hur det är formulerat så skulle jag säga nej. Även om det är tveksamt i detta fallet så öppnar det upp lite för många dörrar om man skulle tillåta förmågor från döda modeller. I vissa fall är det självklart, t.ex. Vulcan's twin-linked och master crafted fungerar fortfarande eftersom de gör en förändring på modeller innan slaget börjar. Medan en Autarch, Master of the Fleet eller Astropath m.m. gör sin förmåga vid ett speciellt tillfälle.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Håller medKatarsis skrev:Oavsett hur det är formulerat så skulle jag säga nej. Även om det är tveksamt i detta fallet så öppnar det upp lite för många dörrar om man skulle tillåta förmågor från döda modeller. I vissa fall är det självklart, t.ex. Vulcan's twin-linked och master crafted fungerar fortfarande eftersom de gör en förändring på modeller innan slaget börjar. Medan en Autarch, Master of the Fleet eller Astropath m.m. gör sin förmåga vid ett speciellt tillfälle.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Håller också med.
Tänkte bara förtydliga när du säger nej Mattias menar du "Nej, förmågan tappas när autarchen dör"? Eftersom jag ställde frågan åt andra hållet 
- speedfreek
Ja, förmågan tappas när Autarchen dör.
Ja (eller kanske nej), jag syftade fel i mitt svar. Jag anser att eldararmén tappar bonusen 1+ på Reserve-rolls när Autarchen dör.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"