Immobiliserade fordon på flying bases

Regelfrågor och förslag på husregler
Rasmus

Immobiliserade fordon på flying bases

Inlägg av Rasmus »

(Gör en tråd utan att ha tillgång till regelboken nu, så riskerar att göra mig till totalt åtlöje om kommer ihåg reglerna fel.)

Tänkte kolla vad folks allmänna åsikter är angående flygande fordon som blir immobiliserade. Om jag kommer ihåg rätt från regelboken står det något i stil med: "Om du kan plocka bort flygbasen, gör det och ställ fordonet på marken, annars blir den hängande i luften".

Hade en match där min Vendetta blev immobiliserad av det sista skottet i motståndarens skytterunda. Tänkte att det gör väl ändå inte så mycket, skeppet står med perfekt utsikt över hela spelbordet, så den kommer ändå göra nytta genom att skjuta och dra eld i fiendens nästa runda. Då insisterar min motståndare på att jag tar bort flygbasen och ställer skeppet på marken. Detta resulterade i att det hamnade bakom ett hus och stirrande in i en vägg resten av spelet.

Detta fick mig att tänka, hade jag faktiskt limmat dit flygbasen hade jag fått ha den hängandes där och göra nytta. Men vem vill egentligen limma dit basen på en Vendetta? Känns som ett konstigt sätt att ge sig själv en fördel med, att mer eller mindre göra modellen omöjlig att transportera.

Så vad är folks åsikter, ska man behöva limma modellen för att få ha den hängandes i luften vid immobilize?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Röde

Re: Immobiliserade fordon på flying bases

Inlägg av Röde »

Jo, du har rätt. Nu har du ett val att göra... :oops:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

En fågel som inte kan flyga ligger ner på marken..., så spelar jag med mina Eldar båtar, allt annat är optning och fuskeri.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Står väl uttryckligen i reglerna att den ska plockas bort om den blir imobiliserad?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

"If a skimmer is immobilised or wrecked, its base is removed, if possible. If this is not possible (the base might've been glued in place, for example), don't worry about it. The skimmer's anti-grav field is obviously still working, and an immobilised skimmer will simply remain hovering in place, incapable of any further movement (including pivoting on the spot); a wrecked one is now a floating, burning wreck."
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

pära skrev:Står väl uttryckligen i reglerna att den ska plockas bort om den blir imobiliserad?
Jo, om det går ska den det. Om inte så får den hänga i luften. Men jag måste instämma med LillePer att allt annat att ta bort basen känns riktigt B.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Exakt så var det jag tänkte att det stod :). Vilket för oss vidare till tankegången: Skulle det vara "modelling for advantage" att faktiskt superlimma fast sin bas i fågeln?

Alternativt: Vad finns det för andra sätt att göra det omöjligt att ta bort basen under spelets gång...kan droppa ett första förslag!

1. På något sätt lyckas modellera på ett hänglås i mindre format som knyter ihop modellen och flygpinnen. Innan slaget börjar stänger du hänglåset och ger nyckeln till en kompis med ordern att komma tillbaka om 3 timmar och inte en minut tidigare. Är det sista matchen för dagen kan du helt enkelt svälja nyckeln!
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Skulle det vara modelling for advatage? Du måste skoja med oss när du ställer den frågan. Din fråga ligger helt i linje med flera andra regelbändarfrågor som dykt upp på forumet de senaste dagarna. Om din flybasade modell skulle gått sönder och därför behövt limmas ihop så ok. Det är inte så farligt... Men att avsiktligt limma fast baserna av det skäl du anger... Fy...

landjorden

Inlägg av landjorden »

Man får väl börja komma med lite cash eller extra flying bases till turneringarna så man kan bryta av basjäveln om nån limmat fast den med flit och pröjsa för en ny ;)

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Du behöver inte ta det så allvarligt, jag har absolut inga planer på att faktiskt limma fast mina fåglars baser, eller göra andra dumma saker jag filosoferar över ;)

Dock tycker jag det är roligt att fundera på! Det är ju fullt möjligt att det uppstår situationer där du VILL att din fågel ska trilla ner bakom det där huset. Motståndaren kanske har massvis kvar att skjuta med, det är sista rundan och du står på ett objective. Är det då inte modelling for advantage att inte ha limmat fast pinnen? Är ju knappast så att det är "rätt" att inte limma fast den enligt Games Workshop, har till och med för mig att båda alternativen står nämnda i bruksanvisningen till valkyrien ;)

Skriv svar