Wipe out i andra sammanhang än friendly games

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde

Wipe out i andra sammanhang än friendly games

Inlägg av Röde »

Hur ser ni på regeln wipe out vid olika turneringssammanhang osv. Regeln säger ju att oavsett objektiv eller andra vinstvilkor i "standard" scenarion så vinner man om motståndaren inte har några modeller kvar på plan. Vad innebär det i ett turneringsscenario där man skall hålla flest objektiv om jag inte har några scoring units kvar men motståndaren inte är kvar på brädet? Blir det lika på objektiv eller tilldöms vinnaren 1 objektiv då motståndaren är "wipead"?

Vad säger folk?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Re: Wipe out i andra sammanhang än friendly games

Inlägg av Halvar »

det ska bero på om det är standarduppdrag som spelas eller inte, men i de flesta turneringar så betyder en torkning en total förlust/vinst. egentligen borde turneringsarrangörerna skriva innan vad som händer i icke-standarduppdrag vad som händer med flyende enheter och vid torkningar, men jag har bara sett det en gång (tror det var fantasia fanatic). iofs är jag inte riktigt runt på turneringar så mycket.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Slänger, lite oartigt, in följdfrågan vad gäller vid necrons phase out?

Jag tycker att man i båda fallen spelar klart matchen (phase out => wipe out) så att man (ev.) får välja på de där sista VP eller objektiv, men det är min högst personliga...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

kelaino skrev:Slänger, lite oartigt, in följdfrågan vad gäller vid necrons phase out?

Jag tycker att man i båda fallen spelar klart matchen (phase out => wipe out) så att man (ev.) får välja på de där sista VP eller objektiv, men det är min högst personliga...
Det finns ingen match att spela färdigt. Den är slut i och med wipe out. Rör inte till frågeställningen i det här fallet genom att blanda in phase out och annat. Starta då en egen tråd.

Åter till frågan tack.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tror att den vanligaste varianten är att den spelare som är ensam på plan skall fortsätta och försöka ta de objektiv som finns att få. Han får bara poäng för de han håller när matchen är slut. Man slår till exempel fortfarande för att se om spelet skall fortsätta efter runda 5 och 6.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Gonka Koff skrev:Jag tror att den vanligaste varianten är att den spelare som är ensam på plan skall fortsätta och försöka ta de objektiv som finns att få. Han får bara poäng för de han håller när matchen är slut. Man slår till exempel fortfarande för att se om spelet skall fortsätta efter runda 5 och 6.
Fast i min fråga ingick också detaljen: vad händer om jag inte har några scoring units själv och uppdraget handlar om att hålla objektiv? Får jag "objektivvinst" iaf. eller bedöms det som "lika" och isf. får jag bara vp i de fall där såna används? I regelboken används ju termer som understryker vinst oavsett objektiv eller andra villkor.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Den enda varianten jag har stött på i Sverige är att man fortsätter spela och får försöka ta objektiv bäst man kan. Men de vanliga reglerna för att hålla objektiv gäller. Så om man inte har några scoring kvar eller de scoring man har inte hinner fram till objektiven så håller man dem inte. Och exakt samma sak gäller vid phase out.

Anledningen till att regelboken talar om att man vinner automatiskt är att den bara utgår från att det skall bli vinst, lika eller förlust. Om man måste ta reda på hur mycket någon vinner är det ju intressant hur många objektiv man håller. Och hur stora förluster man själva har tagit.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mortarion skrev:
Anledningen till att regelboken talar om att man vinner automatiskt är att den bara utgår från att det skall bli vinst, lika eller förlust. Om man måste ta reda på hur mycket någon vinner är det ju intressant hur många objektiv man håller. Och hur stora förluster man själva har tagit.
På den punkten lever således de flesta turneringar i Sverige kvar i 4e ed. eftersom victory points inte används i 40K längre.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

På mina turneringar vinner man med max objektivpoäng om man whipear sin motståndare, oavsett vad man har kvar eller hur många rundor det är kvar. Finns det övriga victory conditions (såsom VP) räknar man det som vanligt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Yautja

Inlägg av Yautja »

Röde skrev:
Mortarion skrev:
På den punkten lever således de flesta turneringar i Sverige kvar i 4e ed. eftersom victory points inte används i 40K längre.
Victory points finns klart och tydligt beskrivet i 5th edition regelboken, vad menar du att det inte används i 40k längre?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar