Staff of Ulthamar 1h eller 2h?
Staff of Ulthamar 1h eller 2h?
Står inte i codexen, och iom nya FAQn så måste det stå utryckligen vad det är annars räknas det som 2h... Men modellen håller i 1h och han har pistol. Så känns lite dumt med 2h.. Vad säger ni?
-
Johannesson
Re: Staff of Ulthamar 1h eller 2h?
Staff of Ulthamar är alltså inte ett single-handed weapon, eftersom det varken är definierat som ett close combat weapon eller ett single-handed weapon eller en pistol. Går inte att tolka på något annat sätt (anser jag). Tveksam om det är en miss av GW heller, eftersom de nogsamt skrivit ut det på övriga vapen i samma codex, utom Staff of Ulthamar och Feugens Fire Axe. Inte helt omöjligt att de tänkte att de båda vapnen skulle kräva 2h för att hanteras effektivt i strid, även om de går att hålla i 1h när man skjuter och springer.Warhammer 40,000 Rulebook FAQ V1_1 skrev:Q: What weapons count as single-handed weapons for the
purposes of gaining additional attacks in close combat? (p37)
A: All pistols, close combat weapons and any weapons
that are specifically stated as single-handed weapons in
their rules.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Eldar Codex sid. 51
"Staff of Ultramar: This potent artefact can ... be used as a power[ful] weapon"
Regelboken sid. 42
"Power weapon" är listat under "Special Close Combat Weapons", vilket borde innebära att ett "power weapon" är 1h om inget annat sägs. Annars så skulle inga vanliga power weapons vara 1h.
[edit: derp derp]
"Staff of Ultramar: This potent artefact can ... be used as a power[ful] weapon"
Regelboken sid. 42
"Power weapon" är listat under "Special Close Combat Weapons", vilket borde innebära att ett "power weapon" är 1h om inget annat sägs. Annars så skulle inga vanliga power weapons vara 1h.
[edit: derp derp]
Alexander Merinen
-
Johannesson
Nope, det står "...or can be used as a powerful weapon.", vilket absolut inte betyder samma sak som ett power weapon. De syftar här på att vapnet på ett kraftfullt sätt kan förstärka Eldrads psykiska krafter och ger honom möjlighet att använda ytterligare krafter varje runda. Dessutom står det längre ner hur vapnet fungerar i närstrid, vilket är att det woundar på 2+ och ignorerar armour saves.
Finns för övrigt massor av speciella närstridsvapen i Eldar codexen och det finns alla varianter av regler, bl.a. one-handed, two-handed, +1A utan ytterligare definiering eller helt enkelt odefinierade (vilket båda innebär 2h) (men sen ser man bland wargear att dessa ändå inte kan kombineras med något ytterligare ccw). Så kolla noga
Finns för övrigt massor av speciella närstridsvapen i Eldar codexen och det finns alla varianter av regler, bl.a. one-handed, two-handed, +1A utan ytterligare definiering eller helt enkelt odefinierade (vilket båda innebär 2h) (men sen ser man bland wargear att dessa ändå inte kan kombineras med något ytterligare ccw). Så kolla noga
Senast redigerad av 2 Johannesson, redigerad totalt 29 gång.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
men *facepalm*... ja, jag som läste det flera gånger också. Tack för att du pekade ut det uppenbara så jag slipper bygga felaktiga argument. Du har helt rätt.
Alexander Merinen
Det diskuterades av SVFAQn för ett tag sedan och då kom vi fram till att Staff of Ulthamar är ett specialnärstridsvapen som inte kan få bunusattacker av pistolen han också har.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Som jag ser det så faller han under "vielding to many complex weapons" eftersom han har staven och ett witchblade. Hur som så har han bara en attack när han inte chargar.Katarsis skrev:Det diskuterades av SVFAQn för ett tag sedan och då kom vi fram till att Staff of Ulthamar är ett specialnärstridsvapen som inte kan få bunusattacker av pistolen han också har.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Borde inte Calgar gå in under detta också också och inte alls ha 5 attacker? (;DHettNeck skrev:Som jag ser det så faller han under "vielding to many complex weapons" eftersom han har staven och ett witchblade. Hur som så har han bara en attack när han inte chargar.Katarsis skrev:Det diskuterades av SVFAQn för ett tag sedan och då kom vi fram till att Staff of Ulthamar är ett specialnärstridsvapen som inte kan få bunusattacker av pistolen han också har.
Calgar har två "special close combat weapons of the same type" vilket har lite egna regler. Det kan argumenteras åt andra hållet också, men det brukar ses som fel.
Alexander Merinen
-
Johannesson
Jag skulle vilja hävda att en modell får välja vilka av sina vapen den vill använda varje gång det är dess tur att strida i närstrid.
I Eldrads fall skulle det innebära att han kan välja att antingen slå med staven (2+ to wound och ignore armour saves) med 1 attack, eller slå med sin pistol och sitt witchblade (2+ to wound, men med armour saves) med 2 attacker.
När det gäller Calgar så slåss han antingen med 4 power weapon attacker, eller med 5 power fist attacker.
Om man inte får välja vilket/vilka vapen man ska använda borde mina chaos marines vara tvungna att slå med sina 2h boltguns, men ingen har nånsin haft något problem med att de väljer sin pistol och sitt ccw..
Regeln för att slåss med flera special ccw gäller som jag ser det bara om man valt att använda två olika 1h special ccw samtidigt.
I Eldrads fall skulle det innebära att han kan välja att antingen slå med staven (2+ to wound och ignore armour saves) med 1 attack, eller slå med sin pistol och sitt witchblade (2+ to wound, men med armour saves) med 2 attacker.
När det gäller Calgar så slåss han antingen med 4 power weapon attacker, eller med 5 power fist attacker.
Om man inte får välja vilket/vilka vapen man ska använda borde mina chaos marines vara tvungna att slå med sina 2h boltguns, men ingen har nånsin haft något problem med att de väljer sin pistol och sitt ccw..
Regeln för att slåss med flera special ccw gäller som jag ser det bara om man valt att använda två olika 1h special ccw samtidigt.