Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Regelfrågor och förslag på husregler
Tirumbar

Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Inlägg av Tirumbar »

Nu när ICn skall reacta in i combat skall han ju göra detta först och ifall han inte kan komma in skall man innan ICns flyttning, flytta undan andra modeller som är i hans väg först.

Min fråga är då hur dessa modeller som flyttar undan skall agera ?
Så som jag skulle tolka det är att dessa modeller måste göra korrekta "defender react" moves enligt punktlistan.
Tills dess att ett hål för ICn har skapats så att det då är möjligt för ICn att "reacta" in i combat.

Det kan knappast vara så att man skall flytta undan modeller som redan står i "base to base" eller på annat magiskt sätt typ "tankshock flyttning" flytta undan modeller för att ICn skall komma in i striden ?

Jag ser det så här.

Defenders react:

1. Kan ICn reacta in i combat direkt, ifall så alles klart och därefter som vanligt.
2. Ifall ICn inte kan komma fram på grund av totalt avstånd, alles klart och därefter som vanligt.
3. Ifall ICn inte kan komma fram pga blockerande modeller, skall dessa reacta först enligt punktlistan.
4. Ifall ICn nu kan komma fram skall han in, ifall inte fortsätter andra modeller reacta.

/Richard.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Regeltolkning ICs i squads nya GW Faq vid "defenders react"

Inlägg av Jocke Rapp »

Så tolkar jag också regeln.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Detta gör ju dock att man väldigt enkelt kan råka ställa alla modeller som är "i vägen" ännu mer "i vägen" genom att fylla upp alla ställen där ICn kan tänkas basa. Inte för att de har regelstöd så skulle jag tänka mig att man gör en tänkt "väg" med sin IC och alla modeller som är i vägen för att ICn ska följa sen väg måste med punktlistan flytta undan, med undantaget att de inte får flytta till ett annat ställe i vägen för ICn.

Som sagt det är så jag tycker att det borde vara, men antagligen är det inte så.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Om karaktären är 5,5" ifrån och det finns en lucka i BtB men 5 egna modeller emellan och i vägen, så tycker jag att avsikten är att dessa flyttar undan utan att ta luckan, så att ICn får slåss/dödas.

Toastern

Inlägg av Toastern »

Jag håller med Zurken helt, poängen med rulingen kan ju knappast vara att gubbarna som stänger in IC:n går från att vara ivägen på ett ställe till att vara ivägen på ett annat.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

om man skall flytta modellerna "ur vägen" kan man väl inte sätta dem "i vägen"?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Hur svårt kan det vara att se till att ens IC inte kommer inom 6" innan man assaultar? Bör väll inte vara särskilt svårt att se till att ens IC missar första rundan om man nu vill det.

egge

Inlägg av egge »

Jag gillar att de ersätter en tydlig regel med en luddigt dålig skriven regel.

Jag är dock skeptisk att man skall flytta undan modeller som redan är i bas med fienden.

Och om en karaktär är 5,5" framför en fiendeenhet och han har en modell som är 4,5" ivägen så att han måste flytta den figuren först så kommer antagligen den modellen ta den platsen som karaktären hade kunnat ta.

Suck. Om de ville att karaktären alltid skulle in i närstrid så att vi kommer så nära herohammer som möjligt så kunde de väl bara sagt att man byter plats på den modell som är bas till bas med fienden och närmst karaktären? Som det är nu vet ingen hur det skall spelas. Det blir konstigt och löser faktiskt inget alls.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Som jag tolkar det så måste man försöka få in karaktären, men får inte bryta mot några regler. Så det är enbart modeller som får reacta som man flyttar, inte modeller som redan står i bas. De modeller som man skall flytta måste flytta så att IC:n kommer in i bas med någon om det är möjligt. Däremot kan IC:n fortfarande välja vem han går in i bas med om det finns flera alternativ.

paintner

Inlägg av paintner »

närmsta först sedan få in IC om möjligt sedan resten?
- black templars @ time of ending -

Skriv svar