Vad händer med gubbarna i en transport som rammar?

Regelfrågor och förslag på husregler
Silversixx

Vad händer med gubbarna i en transport som rammar?

Inlägg av Silversixx »

Ämnesraden är väl rätt självförklarande, men jag och Pär hade en hypotesdiskussion när vi lirade idag.
Han har en löjlig gubbe med portal som åker svagbåt. Den har självklart ingen chans att göra nåt vettigt när den rammar, förrutom att man "råkar" få en emergancy disembark och tyvärr råkar trilla ut när man i första turnen gjort en 30+"-förflyttning för att köra in i ett fordon.
Vi båda var inne på att gubbarna i dör men att det verkligen inte finns stöd för det i reglerna och därför borde det rent RAW innebära att gubbarna trillar ur, tar sitt pinning-test och sedan står där lite lyckliga och råkar tappa sin portal nästan mitt i motståndarens armé.
Självklart en situation som inte kan förekomma sådär jätteofta, men jag tror inte folk är helt beredda på att ha en massa kamikaze-båtar som krockar in i ens armé konstant...
Är det bara vi som tycker att det är en rätt sne effekt av reglerna, eller är det nåt som man kanske kan FAQ:a lite så att man slipper den situationen?
Isåfall vill jag att tank-uppgraderingen till DE ger minst -5...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Vad händer med gubbarna i en transport som rammar?

Inlägg av HeadWar »

Faktum är att jag nog skulle säga att passagerarna dör, förutsatt att bilen/båten har kört flat out (och det är ju det som är hela poängen i det här fallet) och den bara går sönder, inte exploderar.

Sidan 70: "Passengers may not embark onto or disembark from a fast vehicle if it has moved (or is going to move) flat out in that Movement phase."

Sidan 67: "Destroyed - wrecked
The passengers must immediately disembark and then take a Pinning test. Any models that cannot disembark are destroyed."

Reglerna gör dock skillnad på om fordonet exploderar eller om det bara går sönder. Om fordonet exploderar görs inte en disembark, utan istället placeras modellerna bara ut där fordonet stog innan.

Emergency disembark (som det har hänvisats till tidigare i liknande diskussioner) tillåts bara (sidan 67) "If any models cannot disembark because of enemies or because they would end up in impassable terrain..." vilket ju inte är fallet här.

Jag föreslår en SweFAQ som deklarerar att även på explodes så dör alla passagerare.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag har för mig att jag tänkt ut en teoretiskt liknande exempel tidigare, men kommer inte ihåg det nu.
Kanske Eldar Skimmer i Tank Shock och Death or Glory eller när de landar på en liten pinne?

HeadWar skrev:Jag föreslår en SweFAQ som deklarerar att även på explodes så dör alla passagerare.
Jag tycker nog att man kan sträcka sig till att passagerare dör i alla fordon som rört sig flat out och dör i egen runda.
Kanske lite hårt mot eldarbåter som krockar med träd eller stenar, men det är nog enklaste lösningen.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Men skulle detta bara gälla i ens egna förflyttningsrunda?
Det kan ju uppstå situationer när nån åker 24" med en båt/flygplan/flygande tampong och får en immobilised. Vad händer då? För det känns som att det kanske måste bli samma regler för att undvika förvirring...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Känns sjukt konstigt att alla killarna skulle dö för att man kör snabbt in i en skog. Jag har iaf aldrig spelat så, utan kört på att om bilen går sönder i sin egen movement phase hoppar man ut och tar ett pinning test som vanligt.

Känns som att reglerna som säger att man inte får disembarka syftar till frivillig disembark.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Henke

Inlägg av Henke »

HeadWar skrev:Sidan 67: "Destroyed - wrecked
The passengers must immediately disembark and then take a Pinning test. Any models that cannot disembark are destroyed."

Sidan 70: "Passengers may not embark onto or disembark from a fast vehicle if it has moved (or is going to move) flat out in that Movement phase."
De måste "disembarka" men får inte då de kört "flat out" och är därför "destroyed". Så tyder jag det från regelcitaten ovan. Verkar ju rimligt oxå.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Ja flyger den mer än 12 i sin egen runda och dör på en 5a så är dom döda. 6an ska diskuteras

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

cadelin skrev:Ja flyger den mer än 12 i sin egen runda och dör på en 5a så är dom döda. 6an ska diskuteras
Fast det känns jätteskumt, även om jag fattar varför det kan argumenteras för att det blir så.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

för att när det exploderar så är det inte en disembark utan att man placerar modellerna. Gw som skriver som krattor som vanligt

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Cadelin har helt rätt.

Skriv svar