Opentopped, Skjuta ut!

Regelfrågor och förslag på husregler
Molgorain

Opentopped, Skjuta ut!

Inlägg av Molgorain »

Funderar på börja med en DE- eller Ork-arme. Började läsa lite regler, då ingen i mitt spelsällskap spelar med en arme som har opentopped transport.

s66 förklaras firepoints, och att man räknas som att man har gått om fordonet rört sig(upp till 6") och man får inte skjuta om fordonet åker cruisespeed(6,01" --> 12").

s70 Står det att opentopped följer de vanliga reglerna för transports, men det finns undantag! Alla kan skjuta ut, inte begränsat pga firepoints. Det skiljer sig inte så mkt från vanliga reglerna. (Sedan lite om assault etc, men det är glasklart. Bara skjutandet jag undrar över.)

När en transport sedan är fast vehicle, så ändras reglerna för hur lång man åka och skjuta diverse vapen för fordonet.
Men det står inget om hur det påverkar de som åker med fordonet?

Exempel 1
Tankbustas som sitter i en trukk, kan skjuta sina rokkit launcha om trukken åker 6"(7" med redpaintjob), men inte skjuta alls om trukken åker 12"(13")!

Exempel 2
DE warriors kan bara skjuta rapidfire 12" om raidern åker 6", men inte skjuta alls vid 12"!

Har jag missat något i reglerna :?:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Opentopped, Skjuta ut!

Inlägg av DHettNeck »

Spelar ingen roll hur snabb bilen/båten är. Man får inte skjuta om man åker över 6".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Molgorain

Inlägg av Molgorain »

DHettNeck skrev:Spelar ingen roll hur snabb bilen/båten är. Man får inte skjuta om man åker över 6".
Tack, då läste jag rätt och missade ingen regel!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Kort tillägg: Man kan köra 12 (13), hoppa ut och skjuta utan problem.

Om fordonet rör sig räknas även gubbarna i som om de rört sig. De kan alltså inte skjuta heavy weapons.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

DHettNeck skrev:Spelar ingen roll hur snabb bilen/båten är. Man får inte skjuta om man åker över 6".
det beror på hur man målat bilen. :P
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar