Rhino Damocles

Regelfrågor och förslag på husregler
hasker

Rhino Damocles

Inlägg av hasker »

Undrar om texten på Rhino: Damcoles och när man får slå om scatter dice, och vilka tärningar, för har hört lite olika saker.

Texter lyder:

"Teleport Beacon: If a Damocles is deployed on the table, then any teleporting troops may re-roll the deep strike scatter dice."

Fråga 1: Vilken/vilka träningar får slås om, endast scatter dice eller den och d6orna?

Fråga 2: När ska damoclesen finnas på bordet för att man ska slå om? Måste den finans där at the start of turn eller kan man, om man reservar den och får in den och en annan enhet runda två även slå om för den enheten? D.v.s. kan man köra in den och sen ta in deep strike enheten? Jag gissar på att den måste stå på bordet vid början av rundan men som sagt vad har jag hört olika tolkningar.

/R

Användarvisningsbild
imp

Re: Rhino Damocles

Inlägg av imp »

1. Du slår om alla tärningar du slår för scatter (dice är plural)
2. Den ska vara på plan när rundan börjar, start of turn
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Alla tärningar man slår tillsammans är ett tärningsslag.
Ett moralslag är ett tärningsslag där man råkar använda två tärningar.
Ett "scatterslag" är ett tärningsslag med tre tärningar.

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Min engelska är ju inte den bästa men låter som man syftar på en tärning, "The". Fast o andra sidan, vad är deepstriketärningen.. den heter ju scatterdice enbart:D

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

speedfreek skrev:Alla tärningar man slår tillsammans är ett tärningsslag.
Ett moralslag är ett tärningsslag där man råkar använda två tärningar.
Ett "scatterslag" är ett tärningsslag med tre tärningar.
Man ska dock inte slå dom andra tärningarna om man slår en hit, om man ska vara anal ;)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

mindtrix skrev:Min engelska är ju inte den bästa men låter som man syftar på en tärning, "The". Fast o andra sidan, vad är deepstriketärningen.. den heter ju scatterdice enbart:D
Nej, det stämmer inte. "The" betyder att det tärningen/tärningarna, utan "the" blir det bara tärning, inget "-en" eller "-arna" på slutet.

tärning (singular) = die
tärningar (plural) = dice
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Dice kan väl vara både plural och singular, eller?
Alexander Merinen

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

GW refererar till själva scatter-tärningen som "a scatter dice" och "the scatter dice" på sid två i regelboken. Samma sak i Deep strike-reglerna på s95:
"First place one model from the unit anywhere on the table, in the position you would like the unit to arrive, and roll the scatter dice. If you roll a hit the model stays where it is, but if an arrow is shown this determines the direction the model is scattered in. If a scatter occurs, roll 2D6 to see how many inches the model moves away from the intended position."

Så jag skulle nog säga att det enbart är tärningen med pilar och HIT-symboler man får slå om, inte d6:orna.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Zurken skrev:Dice kan väl vara både plural och singular, eller?
Som imp säger så är singular 'die'. Det är det som står i alla ordböcker jag sett. Men GW använder ofta dice som singular i sina texter, det är ju möjligt att många britter använder det så i dagligt tal.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

fan vad britter inte kan engelska :-)
dice = die
majority = plurality
osv..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar