multiple combat - med fordon
multiple combat - med fordon
Enhet A är i bas och slåss med Enhet X och Fordon Y (fordonet är inte en walker)
Enhet B är i bas och slåss med Enhet Z och Fordon Y
Är det hela en multiple combat?
I förrgår spelade jag och Per.S, jag chargade hans wraithlord och hans waveserpent med en enhet och samma waveserpent och en guardian squad med en annan enhet. Vi funderade på om wraithlord skulle behöva ta no-retreat save pga av att alla guardians dog?
Eftersom man inte är låst med fordon så tyckte vi inte det, men jag tror nog att det är så ändå.
Vad säger ni? Om det funkar så kan man få till en hel del ostiga multi-charges!
Enhet B är i bas och slåss med Enhet Z och Fordon Y
Är det hela en multiple combat?
I förrgår spelade jag och Per.S, jag chargade hans wraithlord och hans waveserpent med en enhet och samma waveserpent och en guardian squad med en annan enhet. Vi funderade på om wraithlord skulle behöva ta no-retreat save pga av att alla guardians dog?
Eftersom man inte är låst med fordon så tyckte vi inte det, men jag tror nog att det är så ändå.
Vad säger ni? Om det funkar så kan man få till en hel del ostiga multi-charges!
Alexander Merinen
Re: multiple combat - med fordon
Det är definitivt en multiple combat, men för att göra det lätt så står det på sidan 63: "In a multiple fight including enemy vehicles and other unit types, the result of the fight is worked out as normal against the latter, ignoring the vehicles."
Jag skulle säga att det är en närstrid när man ska avgöra i vilken ordning saker ska slåss och liknande, men när det är dags att räkna resultat, göra pile-in moves och sådant så räknar man det som två separata strider. Dock utan något konkret regelstöd, "ignoring the vehicles" är ganska luddigt.
Jag skulle säga att det är en närstrid när man ska avgöra i vilken ordning saker ska slåss och liknande, men när det är dags att räkna resultat, göra pile-in moves och sådant så räknar man det som två separata strider. Dock utan något konkret regelstöd, "ignoring the vehicles" är ganska luddigt.
- speedfreek
Så skulle jag också spela och jag ser inte när det skulle bli ett problem eller krock...
Innebär det att, om man slåss mot en dreadnought och en greater deamon med en enhet, spelar det ingen roll hur många penetrating/glancing hits man gör mot dreaden?
Eller om fienden assaultar min stillastående chimera samt ogrynsen som står framför, så kan de inte samla på sig en massa "billiga" combat-poäng genom att slå ut chimeran?
Eller om fienden assaultar min stillastående chimera samt ogrynsen som står framför, så kan de inte samla på sig en massa "billiga" combat-poäng genom att slå ut chimeran?
- Jimmy Johansson
I dom fallen du nämner så räknas alla resultat in i striden. Det blir dock lite skevt när det är ett fordon utan AV som binder samman 2 olika strider.Mutt skrev:Innebär det att, om man slåss mot en dreadnought och en greater deamon med en enhet, spelar det ingen roll hur många penetrating/glancing hits man gör mot dreaden?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
utan att ha regelboken framför mig så är jag ganska säker på att pen och glansing på fordom med WS räknas in i combat resault, men inte på fordon utan WS.
Det känns också lite fel att fordon utan WS skall kunna knyta ihop en strid till multiple combat, men som jag ser det så måste en sådan strid vara en multiple combat i och med att alla attacker på fordonet måste komma i I ordning oavsett vilken enhet de kommer ifrån.
Det känns också lite fel att fordon utan WS skall kunna knyta ihop en strid till multiple combat, men som jag ser det så måste en sådan strid vara en multiple combat i och med att alla attacker på fordonet måste komma i I ordning oavsett vilken enhet de kommer ifrån.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Man får bara combat res. om fordonen har WS, så skador i en chimer ger inget.
Jag är inte alls säker, men jag tolkar ignore the vehicle som att det inte kan binda samman två combats och att dom är separata trots att två olika enheter bankar på fordonet. När man slår på ett fordon är man ju aldrig låst med det vilket borde vara ett krav för att länka ihop en combat.
Jag är inte alls säker, men jag tolkar ignore the vehicle som att det inte kan binda samman två combats och att dom är separata trots att två olika enheter bankar på fordonet. När man slår på ett fordon är man ju aldrig låst med det vilket borde vara ett krav för att länka ihop en combat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- Jimmy Johansson
Där fick man visst se hur fel man kan ha, kollade regelboken och det står tydligt att vehicles ignoreras vid combat resulotion(högst upp på sida 63 i lilla regelboken).
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Antingen så är det ju en multiple combat med allt det innebär, eller så är det inte det, men då blir det väldigt underligt med I-ordning för att slå på bilen osv.
jag har inte regelboken här, hur står det om multiple combats, står det Engaded eller Locked?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!