Imperial Guard orders till egen enhet i chimera
Imperial Guard orders till egen enhet i chimera
När jag spelade på turnering häromdagen förekom det att det gavs order till sin egen command squad som satt i en Chimera. Jag hävdar dock att man inte får ge order till en enhet som sitter i en transport, även om man själv råkar sitta i denna transport. Chimeran må vara en MCV (mobile command vehicle) men det innebär bara att man får ge ut order från denna.
Har jag rätt i min tolkning att det bara är gubbar utanför bilar som kan få order? Eller har jag missat någon errata eller liknande?
Har jag rätt i min tolkning att det bara är gubbar utanför bilar som kan få order? Eller har jag missat någon errata eller liknande?
Re: Imperial Guard orders till egen enhet i chimera
Rent RaW så får man inte ge oder till sin egen enhet om man sitter i ett fordon. Men det är inte särskillt logiskt...
Alexander Merinen
Officeren borde ju ha LoS till squaden som är i samma bil som som han själv. Dock borde inte någon annan officer kunna ge order till den squaden
En bild säger mer än 1000 kaniner
Det går rimligtvis endast att tolka "orders cannot be issued to squads that are embarked in a transport" på ett sätt.
Huruvida man har LoS eller inte till squadden har ingen betydelse däremot står det klart i reglerna att man inte får ge ordrar till squads i bilar. Sådärför kan man inte göra det till sin egen chimera heller.
Det är bara ologiskt om man antar att anledningen till att man inte får ge dem order är för att det inte går att kommunicera med trupper i transport, vilket det såklart gör. Snarare beror begränsningen på att trupper i transport inte har möjlighet att agera lika fritt. Regeln är både tydlig och logisk.Zurken skrev:Rent RaW så får man inte ge oder till sin egen enhet om man sitter i ett fordon. Men det är inte särskillt logiskt...
Jo, jag förstår och accepterar regeln. Om jag tycker den är logisk eller ej är av föga betydelse 
Alexander Merinen
folk borde sluta argumentera för om saker är logiska eller inte, eftersom alla verkar ha inbillat sig att logik är subjektivt 
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
När det kommer till 40k regeltolkningar så är logik högst subjektivtSnot skrev:folk borde sluta argumentera för om saker är logiska eller inte, eftersom alla verkar ha inbillat sig att logik är subjektivt
logiken får stå åt sidan för ev. regleböjning till persons fördel =))kombat skrev:När det kommer till 40k regeltolkningar så är logik högst subjektivtSnot skrev:folk borde sluta argumentera för om saker är logiska eller inte, eftersom alla verkar ha inbillat sig att logik är subjektivt
- black templars @ time of ending -