Mawloc knuffar
Mawloc knuffar
Hur enkelt är det egentligen att knuffa ut saker från bordet?
Om det står en en russ deployad så att bakdelen är 5" ifrån bordskanten, som jag läser det räcker det då med en enda mawloc för att knuffa ut den från bordet och därmed autoförstöra den.
russen är ju 5" lång, och radien på stor platta är 2,5, och då man ställer modellen 1" ifrån plattan som man lägger i mitten på bilen för att knuffa så långt som möjligt knuffar man den totalt 3,5 + halva billängden = 6" = bil ute och död?
Eller är det så att bilen väljer att knuffas åt sidan om den kommer fram till kanten?
Om bilen står precis i ett hörn, knuffas den "igenom" plattan, längs med kanten (isf vilken kant) eller knuffas den ut och dör?
Som jag läser det känns det relativt lätt att knuffa ut bilar som inte befinner sig en bit in på bordet.
Och om det är så det är så är det inte alls rättvist mot tex IG skyttearmér som vill stå allra längst bak vid kanten.
Om det står en en russ deployad så att bakdelen är 5" ifrån bordskanten, som jag läser det räcker det då med en enda mawloc för att knuffa ut den från bordet och därmed autoförstöra den.
russen är ju 5" lång, och radien på stor platta är 2,5, och då man ställer modellen 1" ifrån plattan som man lägger i mitten på bilen för att knuffa så långt som möjligt knuffar man den totalt 3,5 + halva billängden = 6" = bil ute och död?
Eller är det så att bilen väljer att knuffas åt sidan om den kommer fram till kanten?
Om bilen står precis i ett hörn, knuffas den "igenom" plattan, längs med kanten (isf vilken kant) eller knuffas den ut och dör?
Som jag läser det känns det relativt lätt att knuffa ut bilar som inte befinner sig en bit in på bordet.
Och om det är så det är så är det inte alls rättvist mot tex IG skyttearmér som vill stå allra längst bak vid kanten.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Re: Mawloc knuffar
Jag skulle säga att kanten på bordet är impassable terrain när det gäller att gå av bordet med undantag för när saker flyr.
Så det skulle bara vara att flytta undan russen på bästa möjliga sätt för att undvika kanten.
Inte 100% på att det inte finns någon idiot som skulle hävda annat men jag kan säga att åtminstone ett konvent i sverige skulle säga att det är som jag skrev.
Så det skulle bara vara att flytta undan russen på bästa möjliga sätt för att undvika kanten.
Inte 100% på att det inte finns någon idiot som skulle hävda annat men jag kan säga att åtminstone ett konvent i sverige skulle säga att det är som jag skrev.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Russen knuffas kortas möjliga väg bort från Mawlocken och skulle den inte kunna deployas så förstörs den, så enkelt är det. Så om bilen skulle stå i ett hörn knuffas den genom Mawlocken kortast möjliga väg bort från den, men skulle den vara helt omringad och omöjlig att deploya 1" från Mawlocken så dör den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Finns det inte en regel som säger att modeller inte kan röra sig utanför brädet? Man skulle isåfall lika gärna kunna hävda att den flyttas kortaste lagliga vägen, dvs fortsätter vara kvar på brädet.
Är den inte omringad så är väl kortaste "möjliga" vägen inåt/åt en eller andra sidan av brädet.
Det enda sättet att flytta av brädet är att fly av om det inte finns någon specialregel i missionet. Man kan inte bli avknuffad.
en mawlok kan inte döda saker som inte är imobile.
"If any unit still has surviving models under the template, move that unit the minimum distance necessary to clear all models from beneath the template whilst maintaining squad coherency and avoiding impassible terrain."
dvs man flyttar modellen till närmsta plats där den kan stå.. det kvittar om närmsta plats är 70 tum bort..
Om nån skulle hävda att saker dör bara för att närmsta vägen ur templaten går igenom impassable eller motsvarande så kan man ju alltid hävda att mawlocen auto dör efter att man flyttat bort alla modeller från templaten i och med att en 5 tums platta inte ger tillräckligt med plats för att ställa ut en mawloc bortom en tum från de modeller som står runt plattan.
"If any unit still has surviving models under the template, move that unit the minimum distance necessary to clear all models from beneath the template whilst maintaining squad coherency and avoiding impassible terrain."
dvs man flyttar modellen till närmsta plats där den kan stå.. det kvittar om närmsta plats är 70 tum bort..
Om nån skulle hävda att saker dör bara för att närmsta vägen ur templaten går igenom impassable eller motsvarande så kan man ju alltid hävda att mawlocen auto dör efter att man flyttat bort alla modeller från templaten i och med att en 5 tums platta inte ger tillräckligt med plats för att ställa ut en mawloc bortom en tum från de modeller som står runt plattan.
- speedfreek
Alltså gäller "Any models that cannot be moved out of the way are destroyed" bara på spelbord som är helt täckta med impassable terrain förrutom en 5" cirkel där mawlocen får plats att deepa?Nefrums skrev: dvs man flyttar modellen till närmsta plats där den kan stå.. det kvittar om närmsta plats är 70 tum bort..
"If any unit still has surviving models under the template, move that unit by the minimum distance necessary to clear all models from beneath the template whilst maintaining squad coherency and avoiding impassable terrain."
Med tanke på att det står "move" antar jag att det borde räknas som att enheten går. Alltså borde reglerna för att gå appliceras i detta sammanhanget.
Det blev nu klart att om man skulle deepa på en bil på kanten så flyttas den åt närmsta möjliga håll samtidigt som den måste hålla samma vinkel. Så om det finns en lucka för bilen att flyttas igenom så kan den klara sig och åka hur långt bort som nu krävs för att följa omständigheterna.
Om bilen däremot inte kan ta vägen nånstans, säg att det tex står en klump med bilar runt den, eller att bilen är omringad med gants så kan den inte klara av att göra en "move" igenom.
Då antyder "Any models that cannot be moved out of the way are destroyed" att bilen förstörs och tas bort.
Förstår resonemanget men såvida man inte deepar rakt i en klump som täcker en cirkel lika stor som templaten och misslyckas med att döda nånting alls så går det att ställa mawlocen så att han klarar av att vara 1" ifrån. plattan är ju liksom oval och "replace the template with the mawloc" ger en ganska stora val i hur man ska placera sin mawloc efter att den dykt upp.Nefrums skrev:Om nån skulle hävda att saker dör bara för att närmsta vägen ur templaten går igenom impassable eller motsvarande så kan man ju alltid hävda att mawlocen auto dör efter att man flyttat bort alla modeller från templaten i och med att en 5 tums platta inte ger tillräckligt med plats för att ställa ut en mawloc bortom en tum från de modeller som står runt plattan.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
Det är klart du inte kan flyttas om du är perfekt omringad, men annars får du flyttas 70"
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.