Ork Whaagh!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot

Ork Whaagh!

Inlägg av Snot »

ETC FAQ skrev:1. General
1.1 Waagh may be called at any moment of the shooting phase. Unit that run before Waagh has been called benefit from this rule (as fleet allows to charge after running).
Tänkte kolla om det körs likadant på svenska turneringar? Det känns så skumt att man ska behöva komma ihåg vilka som sprang 1" hela shooting phasen om du whaagar det sista du gör i fasen.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion

Re: Ork Whaagh!

Inlägg av Mortarion »

Eftersom Waaagh påverkar vad som händer om man springer så måste man deklarera det innan man springer. Man kan inte först springa och se om man slog några ettor och kolla hur långt man kom för att sedan säga Waaagh. Däremot är det OK att skjuta först, eftersom det inte påverkas av Waaagh-regeln.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mortarion skrev:Eftersom Waaagh påverkar vad som händer om man springer så måste man deklarera det innan man springer. Man kan inte först springa och se om man slog några ettor och kolla hur långt man kom för att sedan säga Waaagh. Däremot är det OK att skjuta först, eftersom det inte påverkas av Waaagh-regeln.
Så trodde jag också att det var men andra har gjort annorlunda. Om man tittar i reglerna finns väl egentligen inget som stöder "vår" tolkning utan man kan Waaagha efter att ha sprungit om man vill. Suger enl. mig men det förändrar ju inget i sak. Eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Röde skrev:Så trodde jag också att det var men andra har gjort annorlunda. Om man tittar i reglerna finns väl egentligen inget som stöder "vår" tolkning utan man kan Waaagha efter att ha sprungit om man vill. Suger enl. mig men det förändrar ju inget i sak. Eller?
Det stora problemet är att regeln är skriven för 4th ed. Så när regeln skrevs fick orkerna över huvud taget inte springa om man inte sa Waaagh.

Men om man då försöker se hur regeln fungerar i 5th. Det står i regeln att om man slår en etta för sin "Waaagh! movement" så tar en modell ett wound. Det innebär att springandet fungerar annorlunda om man har deklarerat Waaagh eller inte. Alltså måste man bestämma om man skall Waaagh:a innan man springer, så man vet hur springandet skall fungera. I 40K gör man alltid klart en handling och resolvar effekterna av den innan man går vidare till nästa. Man skjuter med en enhet, resolvar effekterna av det och går vidare till nästa enhet, skjuter med den osv... Samma sak med run. Man springer klart med en enhet och resolvar effekterna av det innan man går vidare till nästa. För att kunna resolva effekterna så måste man veta om man har waaagh:at eller inte. Alltså måste man Waaagh:a innan man springer.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jag förstår inte problemet, om en enhet sprang 1" lär man ändå komma ihåg detta hela shootingphasen, och en ork-spelare bryr sig inte särskilt mycket om utifall en enhet tar ett wound eller inte, det är inte precis en 3-mannaenhet som man brukar vilja assaulta med.

Att därmemot springa först för att se om man kommer att nå med en waagh är väl lite ostigt, men folk nyttjar väl andra luckor i gamla codexar för fullt, så varför ska inte orker få göra samma?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag ser inga problem varför orkerna inte skulle få runna first och sen waagh:a eller itne om de skulle slå dåligt och så svårt kan det inte vara att komma ihåg vilka som slåg ettor eller inte.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag känner inte igen mig alls i Mortarions tolkning. Mina motspelare har alltid spelat att man får springa först och besluta sig för Waagh sen, vilket jag tycker är helt i sin ordning.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det finns inget i mortarions argument som säger att man inte får waaga efter man har sprungit.. Det som man skulle kunna få ut av det resonemanget är att enheter som sprungit innan man waagar slipper ta wound på ettor. Men det känns bara dunt..

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Waaagh-regeln gör inte bara att man får Fleet, den har två effekter.
1. Man får Fleet
2. Man tar wounds om man slår ettor för att springa

Hade den bara haft den första effekten hade det inte varit några problem att deklarera i efterhand. Men om den andra effekten är aktiv eller inte måste man veta när man springer. Man kan inte gå tillbaka och lägga till specialregler på saker som redan har inträffat efter att man har gått vidare.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Så Ghazghkull kan alltså inte vänta och kolla hur många wounds han tar innan han aktiverar 2+ invo-save?

Skriv svar