Har två frågor gällande denna best på turneringar!
1. Assaultcannon, kör jag regelbokens assaultcannon med rending eller den gamla i min codex?
2. Grey Knights special rules, gäller dessa för dreaden? Shrouding är väl det som är intressant i fallet. Det som förvirrar mig här är att i codexen står det "Grey knight: this model is subject to blablabla" på alla "vanliga" gubbar, marines, termosar osv., men inte på dreaden. Detta skulle indikera att reglerna INTE gäller för den.
Sen kollar man i senaste FAQen. Där finns en fråga om "the Aegis" special rule:
"Q. How does a Grey Knight Dreadnought’s Aegis
special rule work?
A. For the purposes of the Aegis special rule, a
Grey Knight Dreadnought has Leadership 10."
Detta tyder ju på att denna regeln används av dreads. Bör inte alla special rules användas då?
Tacksam för svar!
MVH Erik
Grey Knight Dreadnought
Grey Knight Dreadnought
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
Re: Grey Knight Dreadnought
1: i mitt tycke bör det vara regelboken då regleboken kommit ut efter codexen har släppts och eventuella regler som motsäger codexen bör då regelboken gälla då den släppts semast.
2. ingen anning, läser man texten till aegis respektive the shrouding verkar det handla om själva armourt för aegis där också characters är specifikt omnämda medans shrouding är en pågående prayer enheten gör.
2. ingen anning, läser man texten till aegis respektive the shrouding verkar det handla om själva armourt för aegis där också characters är specifikt omnämda medans shrouding är en pågående prayer enheten gör.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
2. Nej, shrouding påverkar inte en dreadnought. Det står på s.20 i codexen vilka enheter som räknas som Grey Knight, dreaden är inte en av dom. Anledningen till att dom nämner Aegis i samband med dreadnoughts i FAQen är för att dreads som köpt upgraden Blessed får Aegis.
ahh, då förstår jag. Blessed hade jag helt missat! tackar!
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/
- speedfreek
Jag håller helt med och tycker dessutom att en ny Codex som uppdaterar en utrustning/vapen bör göra det för alla arméer, inte bara för den vars Codex det råkar vara.tue skrev:1: i mitt tycke bör det vara regelboken då regleboken kommit ut efter codexen har släppts och eventuella regler som motsäger codexen bör då regelboken gälla då den släppts semast.
I RB nämns Assault Cannon på ett ställe som Heavy 4, Rending och på ett annat ställe (s101 som gäller Grey Knights) som Heavy3, ej rending.
Vad är rätt och isf varför?
-
Flygmaskin
Om GK asscannonen kan jamma på trippel 1 skulle jag spela med codexreglerna, för det är tuffare än rending.
Människomat, till exempel spannmål.