Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Om man, bara som exempel, med en Terminator Librarian anfaller en enhet med identiska Deffkoptas (2 Wounds var), där en av dem har tagit ett wound sedan tidigare, och man får in ett wound med sitt Force Weapon, kan man då instadöda en av helikoptrarna med sitt Force Weapon, eller kommer träffen att läggas på den redan skadade, som då dör, och så kan man inte göra så mycket mer mot den modellen?
Se sidan 26 och 50 för relevanta regler, jag orkar inte skriva av alltihopa.
Se sidan 26 och 50 för relevanta regler, jag orkar inte skriva av alltihopa.
Re: Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Man skall plocka bort den hela killen. Givet att de är identiska.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag håller inte med om den analysen, som jag ser det sker följande:
1. Librerianen slår för att träffa
2. Librerianen slår för att wounda och gör ett wound
3. Orkspelaren allokerar woundet på den redan skadade modellen enligt wound-allocation-reglerna på sid 26
4. Librerianen kollar om det finns en "opponent that suffered an unsaved wound from the weapon" (sid 50), vilket det inte finns så Force Weaponet fungerar inte i detta läget
5. Koptas slår tillbaka
Hade ett Force Weapon fungerat som så att det gav Instant Death på en attack eller liknande hade man vart tvungen att ta bort den hela Koptan.
1. Librerianen slår för att träffa
2. Librerianen slår för att wounda och gör ett wound
3. Orkspelaren allokerar woundet på den redan skadade modellen enligt wound-allocation-reglerna på sid 26
4. Librerianen kollar om det finns en "opponent that suffered an unsaved wound from the weapon" (sid 50), vilket det inte finns så Force Weaponet fungerar inte i detta läget
5. Koptas slår tillbaka
Hade ett Force Weapon fungerat som så att det gav Instant Death på en attack eller liknande hade man vart tvungen att ta bort den hela Koptan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Med den tolkningen så kan man välja att ta bort modellen med två wounds kvar om alla andra har tre. Man ser om det blir ett wound på den modell med 2 wounds kvar och då får librarian slå instant death slaget och sedan tas någon helt annan modell bort?
Jag är skeptisk att 2 wounds och en wound kvar skall vara annorlunda. Har inte hört om någon som gjort någon skillnad på det heller.
Jag är skeptisk att 2 wounds och en wound kvar skall vara annorlunda. Har inte hört om någon som gjort någon skillnad på det heller.
Bara så att jag förstår sig rätt här. Säg att du har en enhet med två Scarab Swarm där en utav den har tagit ett wound. Librerianen får in ett wound på dem vilket måste läggas på den redan skadade enligt wound-allocation-reglerna. Librerianen kollar om det finns en modell som är woundad utav ett FW, vilket det gör och slår sedan ett psychic test för att instant killa den. Det är fortfarande den skadade Scaraben som tas bort i och med att Force Weaponet specifikt targettar den modellen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Vad föreslår du hade hänt om han missat sitt psychic test då?egge skrev:Med den tolkningen så kan man välja att ta bort modellen med två wounds kvar om alla andra har tre. Man ser om det blir ett wound på den modell med 2 wounds kvar och då får librarian slå instant death slaget och sedan tas någon helt annan modell bort?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
När man lägger ut wounds på identiska modeller så ligger de inte på någon individuell modell förränn i slutet av rundan. Dvs om psykern woundade en deffkopta med buzzsaw (som bara hade ett wound kvar) och gjorde 2 wounds på övriga deffkoptas (som var 4 stycken, varav en hade tagit ett wound) kan han välja att försöka göra ett av woundsen mot de vanliga till instant death. Då dör alltså 1 deffkopta med buzzsaw, och två vanliga (en av instant death och en av det övriga woundet som slås ihop med det tidigare woundet.
Om woundsen inte skulle vara "flytande" på detta sättet så skulle man behöva ha alla wounds separat oavsätt om det var individuella modeller eller inte.
Om woundsen inte skulle vara "flytande" på detta sättet så skulle man behöva ha alla wounds separat oavsätt om det var individuella modeller eller inte.
I fallet ovan så är alltså "opponent that suffered an unsaved wound" gruppen med deffkoptas, inte någon individuell kopta.Katarsis skrev: 4. Librerianen kollar om det finns en "opponent that suffered an unsaved wound from the weapon" (sid 50)
Så tänker jag också, det där "opponent" är ganska vagt, och reglerna för ID mot MW-enheter är ju till för att man inte ska kunna "fuska" bort ID-wounds.Mutt skrev:I fallet ovan så är alltså "opponent that suffered an unsaved wound" gruppen med deffkoptas, inte någon individuell kopta.Katarsis skrev:4. Librerianen kollar om det finns en "opponent that suffered an unsaved wound from the weapon" (sid 50)
Precis.HeadWar skrev:Så tänker jag också, det där "opponent" är ganska vagt, och reglerna för ID mot MW-enheter är ju till för att man inte ska kunna "fuska" bort ID-wounds.Mutt skrev:I fallet ovan så är alltså "opponent that suffered an unsaved wound" gruppen med deffkoptas, inte någon individuell kopta.Katarsis skrev:4. Librerianen kollar om det finns en "opponent that suffered an unsaved wound from the weapon" (sid 50)
L
Jag anser att man lägger ut woundsen på en modell som efter utallokering hanteras som grupp. I grund menar jag att när modeller är likadana så är det inte någon mening med att allokera ut dem för du måste alltid ta bort maximalt antal modeller. Jag vill också hävda att jag inte sett någon som spelar sitt force weapon som att motståndaren kan lägga ut wounds på en annan, skadad modell för att slippa instant death från force weapon. Jag ser det helt enkelt som vilket instant vapen som helst. Är du med på hur jag menar då?ibrerianen får in ett wound på dem vilket måste läggas på den redan skadade enligt wound-allocation-reglerna.
jag tyker att det är helt uppenbart att man måste avgöra om woundet är instant death eller inte innan man bestämmer vilken modell som tas bort..