Hej !
Jag är en gammal 40k-spelare som kommit tillbaka till hobbyn efter ett antal år.
Är det någon som vet om Outflank är kompatibelt med planetary assault mission i Planetstrike ?
Det står inget om det i reglerna så jag antar att det är ok, men eftersom anfaller väljer en DZ sida på spelplanen så låter detlite väl bra att göra outflank med vissa anti-tankenheter rakt i sidan på försvararen.
Man väljer ju Deepstrike och reserves (för fordon och dylikt).
Vi kör givetvis Apocalyps tillsammans med Planetary assault (6000p Orks anfaller 6000p Imperial guards)
/S
Outflank i Planetstrike - planetary assault
Outflank i Planetstrike - planetary assault
Senast redigerad av 1 kraftman, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Outflank i Planetstrike - planetary assault
Jag skulle säga nej, alla anfallande enheter måste komma från DZ eller via deepstrike. För försvararen står det uttryckligen att Outflank är tillåtet, det gör det inte för anfallaren.
Jag håller nog med om att anfallare bara kan komma i från DZ eller via deepstrike, men hittar inte var det står att försvararen kan använda outflank, däremot kan försvararen andvända deepstrike som vanligt.
Det står dock att förvararen slår en tärning för varje enhet i reserves och ser vilken sida dom kommer in på, dom kan t.o.m. komma in från samma sida som anfallarens DZ (om dom inte anländer via deepstrike givetvis). Det är väl det som räknas som outflank förmodar jag !?
Det kanske inte alltid gynnar försvararen att komma in utspritt på plan, men kan ju ge en möjlighet att skjuta på bakpansaret !
Det står dock att förvararen slår en tärning för varje enhet i reserves och ser vilken sida dom kommer in på, dom kan t.o.m. komma in från samma sida som anfallarens DZ (om dom inte anländer via deepstrike givetvis). Det är väl det som räknas som outflank förmodar jag !?
Det kanske inte alltid gynnar försvararen att komma in utspritt på plan, men kan ju ge en möjlighet att skjuta på bakpansaret !
Att försvararen får använda Outflank står på sidan 12. Min erfarenhet är att det är en gigantisk fördel för försvararen att komma utspritt. Lite tur med rätt enhet på rätt plats är förstås viktigt men om man placerar närstridsfolk eller enheter som skjuter bra på kort håll i reserv är det väldigt kul att få in dem nära fiendeenheterna. Och eftersom det är försvararen som ställer ut terrängen (och objektiven) går det att se till att det inte finns någon katastrofdålig kant att komma in från.