Inceptor med plasma kostnad

Regelfrågor och förslag på husregler
Drejan
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 aug 2014, 00:25

Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Drejan »

Tjenare! I boken står det att en inceptor kan byta sina två boltvapen mot två plasma exterminators. I listan så kostar dessa vapen 28 pts styck. Tolkar jag det rätt att grabbens vapen sammanlagt då kostar 2*28 pts per modell? För det känns lite som att de menade att båda vapnen ska tillsammans kosta 28.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Elevatorlake »

Drejan skrev:Tjenare! I boken står det att en inceptor kan byta sina två boltvapen mot två plasma exterminators. I listan så kostar dessa vapen 28 pts styck. Tolkar jag det rätt att grabbens vapen sammanlagt då kostar 2*28 pts per modell? För det känns lite som att de menade att båda vapnen ska tillsammans kosta 28.
De kostar 2*28pts per modell eftersom de är beväpnade med två stycken. I gengäld får du skjuta 2d3 skott per modell istället för 1d3 om de bara hade haft en :)

Inceptors med plasma är ett dyrt nöje i poäng mätt :) Kör du ultramarines och ska köra med plasmainceptors så glöm inte stratagemen scions of guilliman som ger dig reroll på 1:or på en valfri infanterienhet. Då kan du överladda plasmorna och rerolla ettor utan att behöva befinna dig i någons buffbubbla så du får mycket mer frihet i hur du placerar dina inceptors.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Drejan
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 aug 2014, 00:25

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Drejan »

Ajo, gengälden att betala 56 pts för att ge han 2D3 plasmaskott tackar jag nog nej till ;) Coola modeller dock!

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Puddington »

Vad står det exakt i codexet?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Elevatorlake »

Puddington skrev:Vad står det exakt i codexet?
Jag har bara ibookversionen

"All models in the unit may replace their two assault bolters with two plasma exterminators."

"Plasma exterminator, Points per weapon 28pts".
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 30 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Elevatorlake »

Drejan skrev:Ajo, gengälden att betala 56 pts för att ge han 2D3 plasmaskott tackar jag nog nej till ;) Coola modeller dock!
I praktiken betalar du 26 pts för plasmorna eftersom du måste betala 30 pts för assault bolters men dessa poäng "får du igen" när du byter till plasmor. Du betalar inte 30 pts + 56 pts för att ge modellerna plasmor :)

Inceptors är bra men de är inte riktiga värda poängen i min erfarenhet. Det är bra att kunna deepa in de vart man vill och skjuta hårt med överladdningen men det blir ändå inte nog mycket skada för att ta ut tyngre grejer och de tål inte så mycket retureld som man skulle vilja för deras poängkostnad.

Vanliga hellblasters är mer värda poängen i min mening.

Men inceptors är så mycket coolare modeller :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Röde »

Klart man ska ha enheter med båda... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Elevatorlake »

Röde skrev:Klart man ska ha enheter med båda... :D
Jo, jag körde en enhet med assault bolters och en med plasmor på fanaticen. Det är roliga enheter att spela med, hade de haft något lägre poängkostnad hade de dessutom varit riktigt bra :)

Stratagemen som gör att man får rerolla 1:or är guld värd eftersom man kan överladda plasmorna och vara lite säkrare på att överleva men jag hade ändå en match där två av tre modeller dog plasmadöden av sina egna plasmor i rundan de kom in. Inte lika roligt då som det är nu :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Puddington »

Elevatorlake skrev:
Puddington skrev:Vad står det exakt i codexet?
Jag har bara ibookversionen

"All models in the unit may replace their two assault bolters with two plasma exterminators."

"Plasma exterminator, Points per weapon 28pts".
Ah, då förstår jag!

Drejan
Inlägg: 33
Blev medlem: 08 aug 2014, 00:25

Re: Inceptor med plasma kostnad

Inlägg av Drejan »

Ah får se om de ändrar poängkostnaden till chapter approved eller i nån FAQ. Det finns ju inte en chans i världen att de med flit satte poängkostnaden till 86 pts per modell med plasma, respektive 60 pts per modell med boltvapen. Troligen den sämsta enheten i spelet för sin poäng.

Skriv svar