Warlord traits utanför bordet

Regelfrågor och förslag på husregler
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Konfa »

Det här är kanske en dum fråga, jag är långt borta från min regelbok, men hur ser det ut med ex. warlordtraitsbuffar innan warlorden har kommit in på bordet? Finns det någon regel som säger att de inte gäller då i nya editionen?

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Youndi »

Konfa skrev:Det här är kanske en dum fråga, jag är långt borta från min regelbok, men hur ser det ut med ex. warlordtraitsbuffar innan warlorden har kommit in på bordet? Finns det någon regel som säger att de inte gäller då i nya editionen?
Jag har bara regelboken och CSM boken men i båda dem är alla Warlord Traits personliga, dvs "Your warlord re-rolls...." eller "...within 6" of your warlord".

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av fauh »

Finns det ens några som skulle kunna funka utanför bordet? Det är kanske ultramarines "på 6+ får du tillbaka ett cp" och den borde funka. Han är inte mindre din warlord bara för att han sitter i deep strike eller i en bil.

Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Hogglas »

Rycktas välj att eldarerna kommer få en warlordtrait som ger en CP på 6+ varje rund.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Jonke »

Eldars gäller bara när warlorden är på bordet (enl tabletop tactics som har fått ett ex av codexen)

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Mortarion »

På Ultramarine-traiten är formuleringen "Whilst your Warlord is alive...". Så där blir frågan intressant. Jag skulle nog tolka det som att han kan vara i reserv i det fallet.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Konfa »

Ja, jag läser det så också.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Röde »

fauh skrev:Finns det ens några som skulle kunna funka utanför bordet? Det är kanske ultramarines "på 6+ får du tillbaka ett cp" och den borde funka. Han är inte mindre din warlord bara för att han sitter i deep strike eller i en bil.
Är det så att man får tillbaka 1cp eller de cp man just spenderade?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Halvar »

Som det lät på strikingscorpion82 var det väl ett av de man spenderade.
Ja' än't bittä'!

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Warlord traits utanför bordet

Inlägg av Asphyxate »

Röde skrev:
fauh skrev:Finns det ens några som skulle kunna funka utanför bordet? Det är kanske ultramarines "på 6+ får du tillbaka ett cp" och den borde funka. Han är inte mindre din warlord bara för att han sitter i deep strike eller i en bil.
Är det så att man får tillbaka 1cp eller de cp man just spenderade?
Du får tillbaka de CP du just spenderade. Du rullar en tärning per CP. UMs Warlord trait är exakt samma som Astras. Astra refundar också alla Command Points de spenderar. Väldigt tydligt i wordingen av traitet, förstår inte hur det kan misstolkas. För varje CP du spenderar rullar du en tärning, på 5+ refundar du.

"roll a dice for each Command Point spent when using Stratagems.On a 5+ that Command Point isimmediately refunded."

Betyder klart och tydligt att spenderar du 2 så rullar du 2 tärning och refundar på 5+. 1 blir 1 tärning, 3 blir 3 tärningar. Ultras är exakt likadant, både har 5+ och inte 6+ som vissa verkar tro. Hade det varit 1 CP per stratagem hade det stått något i stil med "Roll a Dice for each stratagem you use, on a 5+, a single command Point from that stratagem is refunded."

Skillnaden mellan UM och Astra är enbart att din warlord måste vara "alive" på UM och "on the battlefield" för Astra.

Kurovs Aquila fungerar även om gubben sitter i reserv. Det är en AM relik som på 5+ ger 1 CP när din motståndare använder ett stratagem. Där är det klart och tydligt 1 CP.

"Each time your opponent uses a Stratagem, roll a D6. On a 5+ you gain 1 Command Point."

Vilket gör det ännu tydligare att Astra/UM traitsen är intended att vara samtliga CP för att de isf hade uttryckt det mer likt detta ovan. :)

Hoppas det klarar ut förvirringen i tråden. Förstår inte vad ni fått 6+ ifrån heller grabbar. ;)

Skriv svar