Index vs Codex

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Index vs Codex

Inlägg av DHettNeck »

GW har gått ut och sagt detta:
There are a few options that are missing in the codex that appear in the index: why is that? Does that mean I can’t use these models in my army anymore?
While the indexes are designed to cover a long history of miniatures, the codexes are designed to give you rules for the current Warhammer 40,000 range. There are a few options in the indexes for some Characters and vehicles that are no longer represented in the Citadel range – certain Dreadnought weapons that don’t come in the box, or some characters on bikes, for example.
Don’t worry though, you can still use all of these in your games if you have these older models. In these instances, use the datasheet from the index, and the most recent points published for that model and its weapons (currently, also in the index).
They still gain all the army wide-bonuses for things like Chapter Tactics and can use Space Marines Stratagems and the like, so such venerable heroes still fit right in with the rest of your army.
Vad betyder det för mig som vill ha autocannons på mina GK dreads?

1) Kör man indexen rakt av?

2) Kör man indexens regler, men poängkostnaderna för dreaden från codexen?

3) Kör man med codexen, men tar endast vapnen och dess poäng från indexen?

För mig känns det som att alt.3 är det vettiga, så man tar allt man kan från codexen och fyller på med options från indexen för det som saknas. För annars kan man ju ha olika av samma dread i samma armé (index dread med auto och codex dread med las).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Index vs Codex

Inlägg av Asphyxate »

Tycker också 3 känns som det vettiga. För dreaden med autocannons tar man då dreaden på 70pts från codex(som f.ö. är samma i index) och sen betalar man för autocannons i index. Då Twin Autocannons inte finns i codex blir det ganska enkelt. :) Att köra 1 Twin lascannon och 1 Twin Autocannon är också helt okej. Använder bara poängen för 1 Twin auto från indexet vilket bör vara 33pts om jag minns rätt. Så du får en dread som följer codex entriet men den har autocannons som du får kolla upp profilen för i index.

Ett bra exempel är Techmarine med conversion beamer där du betalar för techmarinen i codex och sedan byter servo armen mot conversion vilket blir 20pts. Techmarinen blev lite billigare i codexen så du börjar från codex entriet och lägger bara till vapnet på 20pts.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Index vs Codex

Inlägg av NilssonHarHund »

Torde bli samma för razorback med lascannon+twin plasma. Codex chassi, codex lascannon, index twin plasma.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Index vs Codex

Inlägg av Asphyxate »

NilssonHarHund skrev:Torde bli samma för razorback med lascannon+twin plasma. Codex chassi, codex lascannon, index twin plasma.
Rätta mig om jag har fel men finns det inte ett specifikt vapenentry för Lascannon+Twin Plasma i index? Men annars ja.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Index vs Codex

Inlägg av Mortarion »

Det senaste som finns av varje poängkostnad eller regel, dvs 3.

Sen tycker jag att man i enlighet med detta borde säga att BA och andra som köper val från Space marines också borde göra detta utifrån de senaste reglerna och kostnaderna, men det är en annan fråga.
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... =4&t=17543

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Index vs Codex

Inlägg av fauh »

Utgå ifrån SENASTE släppta resurs. Finns enheten där? Om inte gå tillbaka tills att den finns. Gör sedan samma med all gear och beväpning. Använd de senaste släppta reglerna i bästa möjliga mån.

(Gå såklart inte bakåt i editioner...)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Index vs Codex

Inlägg av DHettNeck »

Ok, då verkar folk generellt vara överrens :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Index vs Codex

Inlägg av max_elmgren »

Ok, man får ha en Rifleman Dreadnogut och venerable rifleman, nice.
Men om man sen vill använda Astral Aim, vilket man vill, kan dreaden som har dubbla autocannons slänga Astral Aim?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Index vs Codex

Inlägg av DHettNeck »

max_elmgren skrev:Ok, man får ha en Rifleman Dreadnogut och venerable rifleman, nice.
Men om man sen vill använda Astral Aim, vilket man vill, kan dreaden som har dubbla autocannons slänga Astral Aim?
Ja, det får man. Astral aim finns i codexen där reglerna tas ifrån, sen kompleterar man med autocannons från index.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Index vs Codex

Inlägg av Puddington »

Special Weapon Squads får ha demolition charges, wooh!

:D

Skriv svar