"Deep strik, vertikal movement och ignore vertikal distances

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: "Deep strik, vertikal movement och ignore vertikal dista

Inlägg av Bengt »

Har tolkat det som att avstånd för skytte, deepstrike, Fly förflyttning, etc mäts diagonalt. Andra modeller som vill flytta upp i terräng mäter som ett L.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: "Deep strik, vertikal movement och ignore vertikal dista

Inlägg av Keibo »

Allt mäts från bas till bas. Men infanteri utan fly måste gå horisontellt först och sedan vertikalt för att komma upp en våning.

Enheter med fly behöver inte ta omvägen utan man mäter från start till slut utan att mäta ev omvägar.

Assault squad eller vanguard vets med jump packs behöver alltså en 9" charge.

Grav-chutes ger deep strike 9" bort precis som assault squad osv. Men om de har grapnel launchers står det explicit att de inte räknar vertikal movement så RAW kan de få en garanterad charge i "fel" situation.

RAW-fel finns det gott om. En annan dum felskrivning: En Mawloc som kommer upp < 2" ifrån en fiende som står på andra sidan av en barrikad är t.ex. locked in combat och får slåss trots att den inte får charge:a. 8-)

Rhu
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 sep 2016, 23:14

Re: "Deep strik, vertikal movement och ignore vertikal dista

Inlägg av Rhu »

Elevatorlake skrev:När en enhet deployar från reserver med deep strike, t.ex. reivers med grav-chutes, måste de ställa sig minst 9" ifrån alla fiendeenheter. Om närmsta enhet står ovanpå en byggnad tolkar jag de 9" så att det är inklusive vertikal distans också. Om byggnaden är 9" hög kan alltså reivers ställa sig ett par tum ifrån horistontellt sett. Vad händer sen i assault phase om samma enhet har grapnel launchers och alltså ignorerar vertikala distanser. Blir min assalt distans fortfarande 9" eller blir den det fåtal tum jag står ifrån enheten horisontellt sett?
Jag håller precis på och diskuterar detta med en polare. Han hävdar att grapnels endast får användas i movement phase. Jag tycker varken att det är logiskt, eller att det är så reglerna ska tolkas.

Rhu
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 sep 2016, 23:14

Re: "Deep strik, vertikal movement och ignore vertikal dista

Inlägg av Rhu »

Efter en hel del efterforskningar på engelskspråkiga forum tycks konsensus vara att grapnels kan användas i all movement, alltså även i assault phase.

Skriv svar