Fly och charge

Regelfrågor och förslag på husregler
Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Fly och charge

Inlägg av Allain »

Kort och gott: får man flytta över modeller när man chargar om man har fly? Fly nämns bara i samband med movement phase, inte i assault phase och det finns ingen hänvisning bakåt, så jag drog slutsatsen att Fly bara gäller i movement phase. Vad säger ni andra?
Mikael Ek

zeno
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 feb 2015, 19:16

Re: Fly och charge

Inlägg av zeno »

Allain skrev:Kort och gott: får man flytta över modeller när man chargar om man har fly? Fly nämns bara i samband med movement phase, inte i assault phase och det finns ingen hänvisning bakåt, så jag drog slutsatsen att Fly bara gäller i movement phase. Vad säger ni andra?
Nja, jag tror det mest är en dåligt placerad regelförklaring.
Det står under Moving. Och du gör ett Move under Charge-fasen.
Så jag tolkar det som att du får göra det i Charge-fasen också.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fly och charge

Inlägg av Mortarion »

Jag skulle säga att du enbart får göra det i Movement phase. Det är där regeln står. Charging har andra movementregler i flera hänseenden (hur långt du flyttar, terräng, hur du får flytta, etc). Så har det även varit i flera tidigare editioner. Du flyger i movement, men landar och springer i assault.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Fly och charge

Inlägg av Allain »

Mortarion skrev:Jag skulle säga att du enbart får göra det i Movement phase. Det är där regeln står. Charging har andra movementregler i flera hänseenden (hur långt du flyttar, terräng, hur du får flytta, etc). Så har det även varit i flera tidigare editioner. Du flyger i movement, men landar och springer i assault.
Precis så läste jag det med.
Mikael Ek

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fly och charge

Inlägg av Röde »

Och Inceptors springer in så hårt i chargen att de orsaker mortal wounds på 6or... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Fly och charge

Inlägg av NilssonHarHund »

Bara saker med FLY får charga flyers. Det tycker jag tyder på att ens rokkit eller vingar kan användas även i charge.
Röde skrev:Och Inceptors springer in så hårt i chargen att de orsaker mortal wounds på 6or... :D
Annat bra exempel!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fly och charge

Inlägg av Mortarion »

Visst, byt ut den fluffmässiga förklaringen från att de springer till att de flyger mot fienden och koncentrerar sig på att få in den där mortal wound-tacklingen eller komma ikapp flygplanet snarare än att hoppa över saker. Poängen är att regeln står i Movement phase och förflyttning i Charge phase fungerar annorlunda från förflyttning i Movement phase på flera olika punkter.

zeno
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 feb 2015, 19:16

Re: Fly och charge

Inlägg av zeno »

Posta gärna sådana här frågor på GW's Facebook-grupp också.
Chanserna kanske inte är stora, men kanske kan vi få officiella svar.

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Fly och charge

Inlägg av Jacke »

Mortarion skrev:Visst, byt ut den fluffmässiga förklaringen från att de springer till att de flyger mot fienden och koncentrerar sig på att få in den där mortal wound-tacklingen eller komma ikapp flygplanet snarare än att hoppa över saker. Poängen är att regeln står i Movement phase och förflyttning i Charge phase fungerar annorlunda från förflyttning i Movement phase på flera olika punkter.
Hur blir det för Harlequins och liknande då? De har ju samma regel fast den står på enheten och inte i movement phase reglerna :?

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fly och charge

Inlägg av Mortarion »

Jacke skrev:
Mortarion skrev:Visst, byt ut den fluffmässiga förklaringen från att de springer till att de flyger mot fienden och koncentrerar sig på att få in den där mortal wound-tacklingen eller komma ikapp flygplanet snarare än att hoppa över saker. Poängen är att regeln står i Movement phase och förflyttning i Charge phase fungerar annorlunda från förflyttning i Movement phase på flera olika punkter.
Hur blir det för Harlequins och liknande då? De har ju samma regel fast den står på enheten och inte i movement phase reglerna :?
Flip belt har ingen koppling till någon fas, så oavsett hur man ser på reglerna för enheter med Fly kan modeller med Flip belts ignorera terräng och andra modeller i alla faser.

Skriv svar