Product Legality

Regelfrågor och förslag på husregler
Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Product Legality

Inlägg av Pipkin »

Hejsan alla!

Var ett tag sen jag både spelade, undantaget någon enstaka match i 8th, och ännu längre sedan jag arrangerade något.

Jag såg ett textstycke swisha förbi i Facebook-feeden härom dagen. Texten var tagen från Warhammer Community i något Q&A sammanhang och avhandlade modeller som finns i Index böckerna, men som respektive lag tappar i sina codexar. Frågan var i stil med "Jag har en modell som inte finns i nya codexen, vad gör jag?" Och GW gav svaret "Spela med senaste reglerna, i det här fallet index böckerna".

Det här tycker jag personligen är lite märkligt (Jag lever i världen där, när en enhet försvinner eller ändras i en nyare bok så blir det gamla obsolet och ospelbart). Men tänkte kolla om det uppstått någon praxis i Sverige än?

Fallet ovan tror jag baserades på Librarian på bike. Vilket tydligen ska finnas i Index 1, men inte i nya codex space marine.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Product Legality

Inlägg av Apocswe »

Codexarna i 8ed kommer endast inneha regler för de modeller som GW i dagsläget producerar.

Indexarna däremot innehåller regler för alla de val som tidigare varit legala, men där modeller/bestyckning inte funnits i lådan.

Tycker personligen att detta är ett bra drag av GW, att tillåta spelare att använda indexreglerna i de fall deras modeller inte omfattas av codex.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Product Legality

Inlägg av Konfa »

Jag är inte riktigt med på vad poängen är med att inte printa dem i codexet då?

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Product Legality

Inlägg av Keibo »

Även jag tycker det blir knepigt. Harar att behöva kika i 19 olika böcker för ett lag! Hellre att de gjort dem medvetet sämre för de kompletta modeller som de sålt (land raider excelsior t.ex.) och gjort val som autocannon på dread ogiltiga OM de nu ändå inte vill skriva in dem i codex!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Product Legality

Inlägg av Nurgle »

Double winning säger jag!
Vi gamla rävar (eller ni, beroende på hur man ser det) kan spela med alla sina tidigare modeller och behöver inte elda upp alla index vi köpt för åtta veckor sedan.

Nya spelare kan bara grabba codexen och spela med det som finns där. Och kan också komplettera upp sin armé om man vill gå hard core, lite som gamla tidens FW-böcker.

GW säljer dubbla böcker och de gamla blir inte kastade på soptippen - double winning :)

Bild

Skriv svar