Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:
Röde skrev:Ge mig en bra sidhänvisning på var det tydligt står att man ska betala för varenda liten pryl. Inkl. det alla ex marines har i grundutrustning.

Jag försöker förklara för en kompis...
Tydligt och tydligt vet jag inte men t.ex. index xenos 1, sid 112. Does not include wargear. På special characters står det däremlt includes wargear.

Sen har man exempel på saker som skulle kosta galetom grundutrustningen var gratis. Dark reapers kostar 5 poäng och vapnet som de har, reaper launcher, kostar 31. Reaper launchers kan dock även tas av autarchs. Men ett vapen som inte kan tas av någon annan än rangers är ranger long rifle. Rangern kostar 20 och vapnen noll.
Jo. Jag har föklarat flera varv och vi hsr tittat på exempelbilden på ett ifyllt rooster i Index. Han börjar svänga...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Naz87 »

Precis att det i indexarna ovanför modellernas poäng kostnad står att wargear INTE ingår betyder att du måste betala för det separat. Precis som när du köper något och det står att batterier inte ingår. ;)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:Ge mig en bra sidhänvisning på var det tydligt står att man ska betala för varenda liten pryl. Inkl. det alla ex marines har i grundutrustning.

Jag försöker förklara för en kompis...
Har inte boken framför mig men vill minnas att det står nån klockren formulering under avsnittet om matched play och hur du bygger din armé.

Räcker inte det så säg upp bekantskapen och hitta ny vän ;)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Röde »

Nurgle skrev:
Röde skrev:Ge mig en bra sidhänvisning på var det tydligt står att man ska betala för varenda liten pryl. Inkl. det alla ex marines har i grundutrustning.

Jag försöker förklara för en kompis...
Har inte boken framför mig men vill minnas att det står nån klockren formulering under avsnittet om matched play och hur du bygger din armé.

Räcker inte det så säg upp bekantskapen och hitta ny vän ;)
Har läst det också. Han har lite svårt det här att en modell inte har en grundutrustning som man sedan kan byta ut...

Behåller honom ändå... han är ju snäll...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Elevatorlake »

Edit: allt det där hade redan avhandlats längre upp i tråden.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Pirrekurr
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 apr 2011, 16:51

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Pirrekurr »

Jag satt och slökollade på ett slag på youtube och reagerade på en sak.

En enhet orks chargeade in i 9 chosen. De dödade 8, chaosspelaren valde att plocka bort alla utom ledaren (champion eller whatever en kaosenhetsledare heter nu för tiden). Sedan var det Chaos tur att välja enhet i närstrid. Han väljer att aktivera sin ledare. MEN, denne ledare är nu mer än 1" ifrån någon ork. Får han verkligen aktivera den i striden? Den är ju inte inom 1" av en fiende och inte har den chargeat vilket är kraven på sida 182 i regelboken för attslåss i närstrid.


Jag tänker att det enda den lille ledaren kan göra är att vänta på moralfasen och fly på 1+ alternativt använda Insane Bravery med command points och sedan vara fri att gå och skjuta/slåss/whatever eftersom han inte är låst i strid.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Robinmtb »

Finns i Designers' Commentary på sida 3 :)

Q: If a unit starts the Fight phase within 1" of an
enemy unit but, due to casualties suffered and models
removed, it is no longer within 1" of any enemy units
later in the phase, can it still be chosen to fight?

A: No, unless the unit in question charged this turn it
cannot be chosen to fight if there are no longer enemy
units within 1". Note that it is possible – if heavy enough
casualties have been incurred – that even a unit that
did charge may not be close enough, even after a pilein
move, to make close combat attacks. It can still, of
course, consolidate.

Skriv svar