Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Regelfrågor 8th ed

Inlägg av John_F »

Tänkte det kunde vara en ide att lägga upp en tråd för frågor gällande 8th. Jag har ännu inte läst någon regelbok eller så men jag undrar om det är sant att bikes får 4 bolterskott under 12"?

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Keibo »

Space Marine bikes, ja. Om de inte håller i fler icke pistol vapen. Då får de nog skjuts dem med... så för veteraner på Nikes med combi-vapen har jag tolkat det som 6 skott under 12"... plus eventuella combi-skott :O

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

En model kan skjuta alla vapen de har, undantaget granater (inga andra vapen), pistoler (alla pistoler eller alla andra vapen) och eventuella special regler modellen/vapnen har (tex support/heavy weapon platforms har regler för hur besättningen kan använda shuriken catapults samtidigt).

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Kaptenen »

John_F skrev:Tänkte det kunde vara en ide att lägga upp en tråd för frågor gällande 8th.
Bra initiativ!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

Mycket bra @John_F

Har nån dykt på hur enheter deployade i fordon räknas? Är det en enhet eller två enheter?
Det har stor påverkan vid deployment där man alternerar.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Naz87 »

Nurgle skrev:Mycket bra @John_F

Har nån dykt på hur enheter deployade i fordon räknas? Är det en enhet eller två enheter?
Det har stor påverkan vid deployment där man alternerar.
Undrade detta med. Räknas det som att man håller enheten i reserv när man har den i bilen vid deployment. Eller som nurgle undrar är det 1 eller 2 enheter

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av leidstedt »

Om jag fattar det rätt köper du transporter och deklarerar vem som sitter i dem när man börjar slaget. Antalet maxplatser får inte överskridas. Då det står Units som embarkar tolkar jag det som att flera enheter kan vara i transporter.

Men jag har haft fel tidigare.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Röde »

leidstedt skrev:Om jag fattar det rätt köper du transporter och deklarerar vem som sitter i dem när man börjar slaget. Antalet maxplatser får inte överskridas. Då det står Units som embarkar tolkar jag det som att flera enheter kan vara i transporter.

Men jag har haft fel tidigare.
Jag har också uppfattat det som att flera enheter kan vara i en transport samtidigt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

leidstedt skrev:Om jag fattar det rätt köper du transporter och deklarerar vem som sitter i dem när man börjar slaget. Antalet maxplatser får inte överskridas. Då det står Units som embarkar tolkar jag det som att flera enheter kan vara i transporter.

Men jag har haft fel tidigare.
Exakt, så funkar det. Men hittar ingenstans om att en unit (eller fler) i en transport är lika många units som tidigare eller bara en.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

Tredje stycket under transports:
"When you set up a transport, units can start the battle embarked within it instead of being set up separately - declare what units are embarked inside the transport when you set it up."

Så med tanke på att man gör det "instead" och det det ska anges när man sätter ut transporten så tolkar jag det som att transporten och alla i den är en "runda" i alternerande set up.

Skriv svar