Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av fauh »

Den som tar woundsen väljer väl vem som savear? Och har du en skadad måste hen ta wounds. Sen är det ju fortfarande woundpools väl? Så att man måste välja att allokera alla bolterskott först t.ex.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

egge skrev:Är allocating wounds och armor saves precis vid det tillfället man slår? Dåligt formulerat. 2 ex;

1. Alla modeller utom 1 står i cover. Enhet får 3 wounds. Den modellen som inte står på cover får första skadan och dör. Nu står alla av enheten i cover. Cover för två sista skadorna?

2. Två tyranid warriors får tre skador från bolter och en laser. Warrior 1 tar en skada från bolter. Warrior 1 tar en skada till från bolter. Ett wound kvar. Nu tar den laser och dör. Warriors två tar en skada från bolter. Ok? Antaget att misslyckas med save givetvis.
Min tolkning av reglerna/

1. Oavsett om det sker med fast dice rolling eller inte är svaret ja, såvida inte du som kontrollerar den träffade enheten väljer att slå save för alla samtidigt vilket är upp till dig.
Så här står det i avsnittet om fast dice rolling: "Your opponent can then allocate the wounds one at a time, making the saving throws and suffering damage each time as appropriate.

Har du hela enheten i cover när du väl allokerar de två sista skadorna så har du cover mao.

2. Nej. I fast dice roll ska du slå för alla vapenslag för sig och allokera dem direkt efter det. Först efter att ni resolvat alla bolterskott kommer laserskotten (eller tvärtom beroende på vilka den skjutande spelaren väljer att börja med).
Återigen, från regeln om fast dice roll:
"In order to make several attacks at once, they must have the same Ballistic skill .....
... They must also have the same Strenght, Armour Penetration and Damage characteristics..."
Sedan savear du just dessa wounds separat.

Så eftersom bolter och laser har olika stats, slår du för dem separat. I fast dice rolling kan du slå alla hit och wound samtidigt men sedan resolvar du varje save separat för just dessa wounds. Du slår inte fram en gemensam woundpool för alla vapenslag.

GW har testat och tänkt till kring detta verkar det som :) Det verkar som de gjort det på detta sättet för att undvika just situationer där man tankar lite hej vilt bland olika skott för att optimera. Vilket också skulle skapa mer stektid och ta längre tid. Det sista är ju förstås bara spekulationer.

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av DarkMessiah »

Nurgle skrev:Vishet..
+1 & <3

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Halvar »

Så det är bara om vapnet har en specialregel som det kan bli lite tank-tok? Låter bra.
Ja' än't bittä'!

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Mortarion »

Som jag tolkar skyttereglerna så kan den som skjuter helt välja ordningen som man slår attacker i eftersom reglerna är skrivna utifrån att man slår dem en och en. (Alltså huvudreglerna och inte Fast dice rolling.) Så man kan skjuta bolter, bolter, lascannon, bolter, plasma, bolter, osv...
Det innebär att man kan välja att slå bolters till det inte finns någon skadad modell kvar och då gå över till en lascannon. Så det går inte att "trolla bort" wounds med damage>1 genom att lägga dem på skadade modeller med ett wound kvar.

I praktiken kan man fortfarande slå alla attacker på samma gång, men utgå från att woundsen fördelas i rätt ordning.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Röde »

@ Flogger. Eftersom du måste allokera wonds till en modell som redan är sårad så måste du väl allokera ett wound slå d3, kolla resultat och sedan upprepa. För visst är det så att dessa wounds inte spiller över. Gör du på något annat sätt riskerar du ju att få flera sårade modeller och det får du ju inte...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Keibo »

Mortarion skrev:Som jag tolkar skyttereglerna så kan den som skjuter helt välja ordningen som man slår attacker i eftersom reglerna är skrivna utifrån att man slår dem en och en. (Alltså huvudreglerna och inte Fast dice rolling.) Så man kan skjuta bolter, bolter, lascannon, bolter, plasma, bolter, osv...
Det innebär att man kan välja att slå bolters till det inte finns någon skadad modell kvar och då gå över till en lascannon. Så det går inte att "trolla bort" wounds med damage>1 genom att lägga dem på skadade modeller med ett wound kvar.

I praktiken kan man fortfarande slå alla attacker på samma gång, men utgå från att woundsen fördelas i rätt ordning.
I praktiken kan man väl egentligen inte det då det förutsätter att man vet hur "framtida" bolters gjorde ifrån sig när man då slår lascannon & plasma (overcharge och inbördes ordning osv)? Vilket man inte gör när man lägger in en plasma eller lascannon mellan två skott). Är det bara lascannon och bolters utanför rrapid fire spelar det ju mindre roll men med 2 olika spec-vapen eller inom raid fire blir det värre rent logiskt.

Ska man ha dem i oordning får man slå ett antal vapen i taget och de får därefter distribueras direkt. Slår man allt samtidigt (bryter mot fdr) skulle jag som modellägare hävda att jag kan välja att ta 2 bolterwound på varje modell och runda av ned lascannon och overcharged plasma... i min tolkning. :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

Keibo skrev:Ska man ha dem i oordning får man slå ett antal vapen i taget och de får därefter distribueras direkt. Slår man allt samtidigt (bryter mot fdr) skulle jag som modellägare hävda att jag kan välja att ta 2 bolterwound på varje modell och runda av ned lascannon och overcharged plasma... i min tolkning. :)
Du slår inte alla vapen samtidigt om de har olika stats. Antingen resolvar du en modell i taget, och då väljer attackeraden ordning på vapnen. (Jäääkligt tidsödande sätt att spela på)

Eller så är det fast dice rolling och då är det alla vapen av samma typ samtidigt.

Oavsett vilket så är det fortfarande så att du måste allokera wounds till modellen som redan förlorat wound. Så du kan inte häva att du tar två bolterskott på två olika modeller.

Eller du kan hävda det. Men det är tyvärr fel enligt reglerna :/

Återigen - nån har tänkt till och avlivat stekfasen "hmmmm, undrar hur jag ska gör a för att ta ett wound på varje Centurion innan jag måste börja plocka bort modeller".

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Halvar »

Nurgle skrev:
Keibo skrev:Ska man ha dem i oordning får man slå ett antal vapen i taget och de får därefter distribueras direkt. Slår man allt samtidigt (bryter mot fdr) skulle jag som modellägare hävda att jag kan välja att ta 2 bolterwound på varje modell och runda av ned lascannon och overcharged plasma... i min tolkning. :)
Du slår inte alla vapen samtidigt om de har olika stats. Antingen resolvar du en modell i taget, och då väljer attackeraden ordning på vapnen. (Jäääkligt tidsödande sätt att spela på)

Eller så är det fast dice rolling och då är det alla vapen av samma typ samtidigt.

Oavsett vilket så är det fortfarande så att du måste allokera wounds till modellen som redan förlorat wound. Så du kan inte häva att du tar två bolterskott på två olika modeller.

Eller du kan hävda det. Men det är tyvärr fel enligt reglerna :/

Återigen - nån har tänkt till och avlivat stekfasen "hmmmm, undrar hur jag ska gör a för att ta ett wound på varje Centurion innan jag måste börja plocka bort modeller".
jag är mer inne på nurgles linje som svar på mortarion. ska du som attackerare hävda att du får veta alla dina slag innan de egentligen skall slås för att du ska kunna optimera så mycket som möjligt tänker jag hävda att du gjort fel och jag får därmed allokera som vanligt med fördelen att jag får veta hur du slagit, eftersom det är du som gjort felet.
Ja' än't bittä'!

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Mr_riot »

Fråga:

Kan jag ha en armé som börjar helt off table? Tänker på typ poddande/deep strikande listor. Allt måste ju komma in under matchen för att inte räknas som destroyed i slutet av matchen dock.

Skriv svar