Multipla ordnance?

Regelfrågor och förslag på husregler
sourpus

Multipla ordnance?

Inlägg av sourpus »

Min fråga är igentligen två ( :roll: ):

när man skjuter multipla plattor (jag tänker närmast på IGs manticore), fungerar detta då som "multiple blasts"-reglerna (dvs resolva antalet wounds en i taget)? Mötte en random IG dude som hävdade att man lägger ut platta två och tre i kanten av den första.

Delfråga 2: fungerar det likadant om jag exempelvis har en squad med två basilisker?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Multipla ordnance?

Inlägg av Zurken »

Beror på om du skjuter direkt eller indirekt.

Skjuter du direkt (med Line of Sight), så använder du inte multiple barrage regeln, eftersom det inte är barrage om du skjuter direkt. (så ingen pinning m.m.)

Skjuter du indirekt (utan Line of Sight) använder du däremot multiple barrage reglen. Scattrar första skottet och sen lägger de andra plattorna runt det första skottet beroende på vad de får för scatter.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

sourpus skrev:Delfråga 2: fungerar det likadant om jag exempelvis har en squad med två basilisker?
Ja.

sourpus

Inlägg av sourpus »

Zurken skrev:... multiple barrage reglen...
är det regeln om att lägga platta två vid kanten av platta ett? Var står det?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ja det är den regeln, står nog i blast avsnittet (vapen delen efter skytte reglerna). Men jag har inte boken tillgänglig just nu.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Otroligt nog står det faktiskt under Barrage - Multiple Barrage på sid 32 ;)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

och om platta två osv slår en hit på scatter behöver du inte lägga hela plattan utanför den första plattan utan du kan ha den halvt eller precis på samma ställe. i 4th behövde man dock göra det.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Skjuter du direkt (med Line of Sight), så använder du inte multiple barrage regeln, eftersom det inte är barrage om du skjuter direkt. (så ingen pinning m.m.)
Source?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Zurken skrev:Skjuter du direkt (med Line of Sight), så använder du inte multiple barrage regeln, eftersom det inte är barrage om du skjuter direkt. (så ingen pinning m.m.)
Nu tänker du nog på 4th ed...
I 5th ed är enda skillnaden om man skjuter direkt med barage vapen att man får dra av bs från den första scattern..
Även om du har LoS och drar av din bs så har de minimum range, cover räknas från centrum av blasten, de ger pinging och de använder multiple barage regeln..

sourpus

Inlägg av sourpus »

Bra summerat jeppa.

Borde kanske skaffa en sån därna regelbok.. å de då va.

Skriv svar