WL-trait descent of angels

Regelfrågor och förslag på husregler
MITTZ

WL-trait descent of angels

Inlägg av MITTZ »

Om en IC (WL med WL-trait descent of angels och jump pack), joinar en terminator unit från en annan formation/detachment kan de dra nytta av WL-traitet om de deepar in då?

Descent of angels:
”Units in your Warlord’s Detachment with the Jump, Flyer or Skimmer unit type can re-roll failed Reserve Rolls. In addition, Jump and Skimmer units from your Warlord’s Detachment arriving from Deep Strike Reserve scatter D6" less than they usually would (normally D6" rather than 2D6").”

Att en sådan unit öht skall kunna påverkas av traitet kan styrkas av följande fråga i senaste regeloksfaqen:
Q: How do special rules like Hatred, Preferred Enemy and
Monster Hunter work when targeting a mixed unit that
contains models your special rule effects as well as models
it doesn’t?
A: The rules mentioned are used if any model in the
target unit is of the appropriate type.

fråga 1: räknas en unit bestående av modeller av olika unit types (ex. inf.+jump inf.) som en unit type av alla ingående delar?
fråga 2: gäller detsamma för units från olika detachments? dvs räcker det att ICn i exemplet ovan representerar uniten från sagda detachment?

Användarvisningsbild
LillePer

Re: WL-trait descent of angels

Inlägg av LillePer »

Nej hela enheten måste tillhöra detachmentet. Jämför i FAQ med typ Nemsis Strike Force. (S15 i regelboks FAQ)

Jag skulle säga att enheten måste bestå av jump pack modeller. Men kan inte på rak arm hänvisa till någon regel annan än att terminators inte är en jump unit. Duh ... :mrgreen:

Det enda man ska fråga sig är väl om reglerna är begränsande eller tillåtande. Dvs eftersom infantry inte nämns får de inte deepa eller eftersom jump nämns och de är delvis jump så får de deepa.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

att de får deepa är väl inte riktigt frågan. Det borde väl vara bortom det mesta tvivlet att terminators och jump units får deepa. Dock är Deep strike regeln ett bra exempel då det är formulerat som så att "alla modeller i uniten måste ha specialregeln deep strike" för att få komma in på brädet på det sättet.

men scattrar en blandad unit 1d6 eller 2d6

och får de RR på reservslaget? (som du redan svarade nej på)

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag menade "Deepa bra". Att de får deepa är rätt självklart.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Nån annan som vill tycka till?
Gärna med nåt stödjande exempel.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag ser inga som helst problem med det. En unit har specialregel för deep strike, en annan enhet som också får deepa joinar in och deepar tillsammans med honom. Så eftersom han får deepa med hjälp av specialregeln och det inte finns något annat hinder (t.ex en unit utan deep strike) så går det absolut.

Citatet från faq svaret har dock absolut ingenting med saken att göra. Det behandlar enbart regler som triggas av en speciell unit type.

Detta är egentligen en fråga om en enhet som joinats av enheter från olika detachments räknas som att de tillhör båda samtidigt, och det gör de ju strängt taget inte. Dock påverkar det inte hur deep strike fungerar egentligen.

fauh

Inlägg av fauh »

Units in your Warlord’s Detachment with the Jump, Flyer or Skimmer unit type can re-roll failed Reserve Rolls. In addition, Jump and Skimmer units from your Warlord’s Detachment arriving from Deep Strike Reserve scatter D6" less than they usually would (normally D6" rather than 2D6").

Enheten har inte typen Jump, Flyer eller Skimmer. Om du har joinat en modell med Jump till enheten så är det en enhet med blandad enhetstyp. Dvs både Infanty och Jump Infantry osv. Jag tycker det är ganska tydligt här att enhetens Unittype inte har ändrats bara för att en jump karaktär har joinat. Antingen pratar vi om den ej i regelboken specificerad enhetstyp "Mixed" eller så har enheten behållit sin enhetstyp och därför är de inte Jump. Detsamma tycker jag gäller när det kommer till huruvida enheten tillhör warlordens detachment eller inte.

Orelaterat till den här frågan utan bara allmänt så tycker jag att det är väldigt mycket hårklyverier och regeltolkningar som görs som är väldigt "Det står inte explicit att just det här inte går att göra och 'Rules as written' så borde det gå isåfall." Det är samma med regeltolkningen i kompmallstråden avseende huruvida vindicators måste vara in range för att räknas som om de kan skjuta.

I detta fallet så tycker jag att man kan tolka regeltexten som att det finns ett underförstått "only" innan "Jump, Flyer or Skimmer"

Edit: För att förtydliga så menar jag på att om en regel har ett "condition" som måste uppfyllas så skall detta uppfyllas för att regeln skall träda i kraft och då kravet i detta fallet att enheten är av typen "Jump". En IC med typen Jump Infantry och en enhet Termosar tycker jag har "Mixed Unittype of Jump and Infantry" och således anser jag att det inte går.

Sent RAI så handlar det ju TYDLIGT när man tittar på enhetstyperna att det handlar om vingar och flygande etc. och inte teleporterande som är Terminators grej och jag tycker att när RAI stöder RAW så blir det att gripa efter halmstrån.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

fauh skrev:Units in your Warlord’s Detachment with the Jump, Flyer or Skimmer unit type can re-roll failed Reserve Rolls. In addition, Jump and Skimmer units from your Warlord’s Detachment arriving from Deep Strike Reserve scatter D6" less than they usually would (normally D6" rather than 2D6").

Enheten har inte typen Jump, Flyer eller Skimmer. Om du har joinat en modell med Jump till enheten så är det en enhet med blandad enhetstyp. Dvs både Infanty och Jump Infantry osv. Jag tycker det är ganska tydligt här att enhetens Unittype inte har ändrats bara för att en jump karaktär har joinat. Antingen pratar vi om den ej i regelboken specificerad enhetstyp "Mixed" eller så har enheten behållit sin enhetstyp och därför är de inte Jump. Detsamma tycker jag gäller när det kommer till huruvida enheten tillhör warlordens detachment eller inte.

Orelaterat till den här frågan utan bara allmänt så tycker jag att det är väldigt mycket hårklyverier och regeltolkningar som görs som är väldigt "Det står inte explicit att just det här inte går att göra och 'Rules as written' så borde det gå isåfall." Det är samma med regeltolkningen i kompmallstråden avseende huruvida vindicators måste vara in range för att räknas som om de kan skjuta.

I detta fallet så tycker jag att man kan tolka regeltexten som att det finns ett underförstått "only" innan "Jump, Flyer or Skimmer"

Edit: För att förtydliga så menar jag på att om en regel har ett "condition" som måste uppfyllas så skall detta uppfyllas för att regeln skall träda i kraft och då kravet i detta fallet att enheten är av typen "Jump". En IC med typen Jump Infantry och en enhet Termosar tycker jag har "Mixed Unittype of Jump and Infantry" och således anser jag att det inte går.

Sent RAI så handlar det ju TYDLIGT när man tittar på enhetstyperna att det handlar om vingar och flygande etc. och inte teleporterande som är Terminators grej och jag tycker att när RAI stöder RAW så blir det att gripa efter halmstrån.
Fast du har ju en enhet som är jump som får regeln (ICn med Jump Pack). Så "condition" för att enheten ska få använda regeln finns. Frågan är om den "sprids" till enheter den modellen joinar. Det handlar alltså mer om hur Deep Strike fungerar, och det enda "condition" där är att alla måste kunna deepa. Det condition uppfylls också. Terminator enheten utan ICn skulle så klart inte få regeln (dels fel unit type, fel detachment, och ingen modell i enheten som har regeln).

Det enda som talar för att det inte skulle gå är att specialregler från ICs inte sprids till enheten om det inte uttryckligen står. Detta är egentligen dock inte en sådan special regel som behöver spridas.

1. Joina ICn till terminators och sätt dem i Deep strike reserve.
2. Ställ ut honom på brädet när han deepar in.
3. Han scattrar bara 1d6 tack vare sin regel.
4. Enheten han är med ställer sig i en ring runt honom.

Terminatorenheten har inte scattrat mindre egentligen, då det är hans scatter som avgör var de hamnar. Hans scatter är bara 1d6.
Jag kan faktiskt inte se något som "krockar" med detta och omöjliggör att regeln används.

fauh

Inlägg av fauh »

Ancalagon skrev: Fast du har ju en enhet som är jump som får regeln (ICn med Jump Pack). Så "condition" för att enheten ska få använda regeln finns. Frågan är om den "sprids" till enheter den modellen joinar. Det handlar alltså mer om hur Deep Strike fungerar, och det enda "condition" där är att alla måste kunna deepa. Det condition uppfylls också. Terminator enheten utan ICn skulle så klart inte få regeln (dels fel unit type, fel detachment, och ingen modell i enheten som har regeln).

Det enda som talar för att det inte skulle gå är att specialregler från ICs inte sprids till enheten om det inte uttryckligen står. Detta är egentligen dock inte en sådan special regel som behöver spridas.

Terminatorenheten har inte scattrat mindre egentligen, då det är hans scatter som avgör var de hamnar. Hans scatter är bara 1d6.
Jag kan faktiskt inte se något som "krockar" med detta och omöjliggör att regeln används.
IC:n är joinad i en enhet som innehåller Infantry och är inte längre en egen enhet med "Jump Infantry" Han är del i en enhet med enhetstypen "Infantry och Jump Infantry". Vilken modell som ställs ut är i detta fallet irrelevant då det är hela enheten som deepar. Jag menar på att han tappar förmågan att deepa 1D6 då han inte längre uppfyller kravet av att vara enhet med typen "Jump Infantry" då han när han är joinad är del av en enhet som inte har typen "Jump".

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

fauh skrev:
Ancalagon skrev: Fast du har ju en enhet som är jump som får regeln (ICn med Jump Pack). Så "condition" för att enheten ska få använda regeln finns. Frågan är om den "sprids" till enheter den modellen joinar. Det handlar alltså mer om hur Deep Strike fungerar, och det enda "condition" där är att alla måste kunna deepa. Det condition uppfylls också. Terminator enheten utan ICn skulle så klart inte få regeln (dels fel unit type, fel detachment, och ingen modell i enheten som har regeln).

IC:n är joinad i en enhet som innehåller Infantry och är inte längre en egen enhet med "Jump Infantry" Han är del i en enhet med enhetstypen "Infantry och Jump Infantry". Vilken modell som ställs ut är i detta fallet irrelevant då det är hela enheten som deepar. Jag menar på att han tappar förmågan att deepa 1D6 då han inte längre uppfyller kravet av att vara enhet med typen "Jump Infantry" då han när han är joinad är del av en enhet som inte har typen "Jump".
Fast han slutar inte vara en enhet Jump Infantry om han joinar en enhet Infantry. Eller slutar han också räkna all terräng som dangerous etc, eftersom han inte räknas som en jump enhet längre? Självklart kan en enhet bestå av flera olika unit types, och där individuella modeller följer olika regler.

Det enda som talar för att man inte skulle få göra deep strike på ovanstående sätt är om man själv läser in ett eget "only" före vilka enhetstyper som får regeln.

Skriv svar