Power fist, värd eller inte?

Regelfrågor och förslag på husregler
Lunaticman

Power fist, värd eller inte?

Inlägg av Lunaticman »

Jag sitter och funderar på mina space marine armer, jag kan inte komma på en bra anledning att köpa
power fists längre då man bara får en attack i grund +1 för charge. Vilket betyder att man betalar 15 poäng
för att kunna slåss mot walkers med en attack eller typ träffa 4+ i närstrid med en marine.
Är det verkligen värt det? Kan man inte köpa melta bombs istället, pågrund av att man får mer komp och kostar
mindre? Behöver man verkligen den mandatory PF i 5:th? Vad tycker ni?

PS: Jag utgår ifrån att man har en Power fist och en bolt pistol ifrån fourth ifs på sina modeller...

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Power fist, värd eller inte?

Inlägg av Nefrums »

de flesta modeller som kan köpa powerfists har 2 attacker i grund.. serganter mf..
Powerfists är bra..

Bronson

Inlägg av Bronson »

Ja powerfists är alltid bra, enda gången man kanske ska välja nåt annat är när modellen bara har 1A i grund som tex Grey Hunters i SW. Men som Jeppa skrev så sitter dom oftast på modeller med 2A i grund och då är dom bra. För att smälla tanks funkar meltabombs bra men det kan bli lite väl spännande om en enhet nid warriors är i närheten eller andra liknande monster som inte gillar fistar.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Jo ni har nog rätt, tänkte inte på att serganter oftast har en extra attack.
Det är nog dumt att inte ta en power fist för sina mesliga 15 poäng, men endå det
skulle vara roligt att köra utan dom någon gång.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Power fist är ett jättebra hot mot karaktärer med T4 inte eternal warrior, sannolikheten att slå ihjäl dem är kanske inte jättestor, men den finns helt klart. (36% att slå ihjäl en SM kapten med 2 fist-attacker!)

Fist är, på en höft
sämre mot Ws3 T3
lika mot Ws4 T4
bättre mot T>4
mycket bättre T<=4 W>1
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fistar kostar väl 25p senast jag tittade i codex? (om man inte är IG då). Fistar är bra, men de är ju inte så bra att man måste ha med dem för att kunna spela vettigt. Att slå på I1 kan vara rätt dåligt, på i små enheter föredrar jag PW framför PF av den anledningen.
Alexander Merinen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

mot ws 4 t4 är fistar bättre redan så dom är alltid värda

Blom

Inlägg av Blom »

Jag föredrar PW framför fist. Men saknar man fist är det bra att ha en melta eller 2 i den gruppen så dem kan hantera tanks.

sen walkers är ju alltid jobbiga närman inte har fist, dörför dödar man dem med reaper runda 2 ;)

för dem 10 pts. du får kvar om du köper PW istället för fist kan köpas ett fint kombi-vapen eller något.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

En fist är alltid värd det då den slår på annat I vilket kan hjälpa till med wound allokering och sånt. 2st PW wounds kanske bara dödar 1 figg när de slår på samma I som alla andra attacker. Men när du bara har en fist som slår så kommer alla wounds göra skada på olika figgar.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Okompat är fist alltid värt det

Kompat är den långt ifrån alltid värd sitt minus (i vart fall som uppgradering på sergeanter)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar