Deep strike
Deep strike
Kan en karaktär som deepat med en enhet joina en annan enhet som också har deepat inom 2 tum ?
-
thismeanswarmate
Re: Deep strike
Jag ser inte att den inte kan det?
Så här står det i regelboken:
Så här står det i regelboken:
An Independent Character can begin the game already with a unit, either by being deployed in unit coherency with it or, if the unit is in Reserve, by you informing your opponent of which unit it has joined.
In order to join a unit, an Independent Character simply has to move so that he is within the 2" unit coherency distance of a friendly unit at the end of their Movement phase. If the Independent Character is within 2" of more than one unit at the end of its Movement phase, the player must declare which unit it is joining. If an Independent Character does not intend to (or cannot) join a unit, it must (where possible) remain more than 2" away from it at the end of the Movement phase. This is to make clear whether they have joined a unit or not. Note that, after an Independent Character joins a unit, that unit can move no further that Movement phase.
An Independent Character can leave a unit during the Movement phase by moving out of unit coherency with it. He cannot join or leave during any other phase – once shots are fired or charges are declared, it is too late to join in or duck out!
An Independent Character cannot leave a unit while either he or the unit is in Reserves, locked in combat, Falling Back or has Gone to Ground. He cannot join a unit that is in Reserves, locked in combat or Falling Back. If an Independent Character joins a unit, and all other models in that unit are killed, he again becomes a unit of one model at the start of the following phase.
While an Independent Character is part of a unit, he counts as part of the unit for all rules purposes, though he still follows the rules for characters.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.
Problemet är ju att vid en vanlig Deep Strike så kan inte ICn gå ur coherency med enheten han Deepade med. Om de däremot har Deepat ut ur ett fordon, t.ex. en Drop Pod så kan ju ICn gå ur coherency och joina den andra enheten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Han kan dock stå efter DS så han hamnar i coherency med 2 enheter, och får då välja vilken enhet han är en del av.Katarsis skrev:Problemet är ju att vid en vanlig Deep Strike så kan inte ICn gå ur coherency med enheten han Deepade med. Om de däremot har Deepat ut ur ett fordon, t.ex. en Drop Pod så kan ju ICn gå ur coherency och joina den andra enheten.
Så det borde ju gå tänker jag om man deepar nästa enhet i närheten av där han själva deepat.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det är precis så det funkar.Ancalagon skrev:Han kan dock stå efter DS så han hamnar i coherency med 2 enheter, och får då välja vilken enhet han är en del av.Katarsis skrev:Problemet är ju att vid en vanlig Deep Strike så kan inte ICn gå ur coherency med enheten han Deepade med. Om de däremot har Deepat ut ur ett fordon, t.ex. en Drop Pod så kan ju ICn gå ur coherency och joina den andra enheten.
Så det borde ju gå tänker jag om man deepar nästa enhet i närheten av där han själva deepat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Va, spelar ni så? Att man inte behöver lämna original-enhetens coherency för att joina en ny enhet?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Deep strike
Det är så reglerna fungerar. Har gjort det ett tag.
Tror du har kvar lite mycket av 5th när man var tvungen att aktivt röra sig ur coherrency?
Tror du har kvar lite mycket av 5th när man var tvungen att aktivt röra sig ur coherrency?
Alltså, du måste ju fortfarande i 7th röra dig ur coherency för att avjoina en enhet, och för mig känns det självklart att man måste avjoina en enhet för att kunna joina en ny. Men man kanske bara kan ploppa ut ur en enhet genom att joina en ny.
Det finns väl ett stycke att om du är i coherrency med 2 enheter så väljer du vem du joinar i slutet på movement.
(Eller så har jag inbillat mig..., ska undersökas snarast)
(Eller så har jag inbillat mig..., ska undersökas snarast)
- Lottomannen
Det stod i den biten som citerades i början av tråden .
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K