Kill Team eller inte..

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Knaperstekt

Kill Team eller inte..

Inlägg av Knaperstekt »

Hej!

Jag sprang och köpte Kill Team så fort det släpptes. Yes, skirmish. 40K. Coolt!
Min tanke var ju att spela med min son på 7 år.
I min enfald trodde jag att det var bantade regler, men riktigt så var det ju inte.

Så min fråga är, har ni några tips när ni spelar med någon första gången? Några saker man kan skippa och ta långt senare?
Jag själv har inte spelat 40K på över 10 år och tycker reglerna är lite krångliga på sina ställen.
Det kanske blir lite för svårt för grabben att hänga med.

Följdfråga blir ju då kanske, ska jag sälja av det (allt i nyskick och på sprue fortfarande) och satsa på nåt av brädspelen i stället? Betrayal of Calth eller Overkill ligger väl bäst till, utan att veta något av reglerna.

Finns det nåt att göra det lättare för en liten grabb att hänga med och tycka det är kul?

Tack på förhand :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Naz87

Re: Kill Team eller inte..

Inlägg av Naz87 »

Skulle inte säga att brädspelen är enkla heller, kanske lite enklare men fortfarande ganska avancerade.

Vad man kan göra bara för att få in rutinerna med mäta och kasta tärning är att ta bort alla specialregler
och säga att alla gubbar går 6" träffar på 3+, skadar på 4+ och savear på 5+
sedan kan man lägga på mer saker för varje gång man spelar

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Hallå

Jag har spelat en hel del med barn på fritids. De älskade det. Spela med rätt to hit, wound och save mm. så det blir på riktigt. Håll objektiven enkla. Vi spelade kiill points och secondary objectives. Funkar bra. Barn fattar mer än vi ibland förutsätter. Kör bara... Ni kanske ska ta med någon kompis också...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

ta absolut med en av ungens kompisar som är intresserad. och kör med gubbar som bara har tolv specialregler var, inte de med nittiotre. brorsans sjuåring lärde sig massvis med regler innan han spelade sin första match, men han har kört mycket mot sin kompis sen dess.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Knaperstekt

Inlägg av Knaperstekt »

Bra tips!

Jag tänkte köra med de 2 Kill Teams som följde med. Marines och Tau.
Allrighty, jag får sätta mig och plöja mer regler helt enkelt. På tok för längesen. :)
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Skriv svar