Craters

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot

Craters

Inlägg av Snot »

Sitter o ska bygga kratrar för mina IG bilar

Jag tänkte göra dom ca ~1cm större än hull så att hela själva hull-delen är en platt yta, och sen självklart inte räkna "kullen" runtom som Diffterräng.

Min fråga jag kom till är dock, hur gör jag en krater för Valkyrien? Tar jag med vingarna?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Craters

Inlägg av HeadWar »

Jag förstår varför du vill göra det på det sättet, men jag tror att det skapar mer problem än det löser. T ex kommer du inte kunna placera ut kratern på rätt ställe om bilen stod kloss an mot en terrängbit. Dessutom blir det lite märkligt med "Den här biten som inte är helt platt är inte difficult terrain, det är bara den platta biten som är difficult."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Enklast med Valkyrian är nog att göra kratern lika stor som basen, det tycker iaf jag låter rimligast.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man bör absolut inte göra kratern större än sjläva hullet. Det blir bara konstigt med saker som inte räknas. Det är också väldigt drygt att spela med bitar som har jobbiga kanter.

När det kommer till flyplanet tycker jag också att en rimlig krater har basens storlek. Det är ju den man normalt disembarkar ifrån så då borde det vara den man ska stå i om planet sprängs.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mutt

Inlägg av Mutt »

Till valkyrian hade jag nog gjort en krater i storlek (och form) av en cd-skiva. Lika lång som valkyria-basen men lite bredare, men eftersom valkyrians hull är lite större så kan man kvitta det mot den extra bredden. Jag tycker för övrigt att alla kratrar ska vara runda. Samma krater skulle även kunna användas till Rhinos.

I reglerna står faktiskt bara att det ska vara "same size" inte "same shape".

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Mutt skrev:Till valkyrian hade jag nog gjort en krater i storlek (och form) av en cd-skiva. Lika lång som valkyria-basen men lite bredare, men eftersom valkyrians hull är lite större så kan man kvitta det mot den extra bredden. Jag tycker för övrigt att alla kratrar ska vara runda. Samma krater skulle även kunna användas till Rhinos.

I reglerna står faktiskt bara att det ska vara "same size" inte "same shape".
Same size är ju samma area, vilket absolut gör lättast genom att ge den rätt form. Speciellt blir det konstigt om man har en crater så man kan ställa modellerna i den och "tjäna" tum åt nått håll.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Så same shape för valkyrien = göra en korsformad krater för hela modellen med vingar?
Saeculum Obscurums Forum

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Snot skrev:Så same shape för valkyrien = göra en korsformad krater för hela modellen med vingar?
Både snyggt och praktiskt. :lol:

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

skitsmidigt att transportera ;)
Saeculum Obscurums Forum

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

När jag någon gång orkar bygga kratrar till mina valkyrior så kommer de att vara samma storlek som basen. Det är det absolut smidigaste.

Skriv svar