Grenades i assaultfasen
Grenades i assaultfasen
Jag blev just uppmärksammad på att en enhet med ex. Krak grenades, haywire grenades eller Melta bombs bara får använda 1st granat oavsett sort i assault fasen i och med en diskussion om nya FAQen.
Jag undrar om det verkligen är så det spelas runt om i Sverige eller om konsensus är något annat?
Jag och de mina har alltid spelat med att alla modeller med granater kan använda dem i närstrid. Letar regelreferens... Kan vara en kvarleva från förr...
Jag undrar om det verkligen är så det spelas runt om i Sverige eller om konsensus är något annat?
Jag och de mina har alltid spelat med att alla modeller med granater kan använda dem i närstrid. Letar regelreferens... Kan vara en kvarleva från förr...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Grenades i assaultfasen
Det har spelats som att alla får använda dom i närstrid, men GWs nya FAQ ändrar på detta. Så om det är kvar när FAQn spikas så lär ju praxis ändras.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Blev också överraskad efter nya faqsen. I vår grupp har vi alltid spelat med att alla kan kasta granater. Det är väl "wordingen" i senaste regelboken som har förändrats sedan tidigare.
Spännande för IG som betalar för sina kraks när man bara kan kasta 1. (Dock kör vi som vanligt)
Spännande för IG som betalar för sina kraks när man bara kan kasta 1. (Dock kör vi som vanligt)
Jupp. Många enheter som blir gimpade om den tolkningen ska gälla. Swooping Hawks, Rust Stalkers och alla andra som kan boxas med fordon...
-
Laughing God
Fast det står ju rätt tydligt i regelboken om Assault Grenades:
"Shooting. When a unit armed with assault grenades makes a shooting attack, one model can choose to throw a grenade, rather than using another shooting weapon."
Kollade upp 6th edition rules och det står likadant där.
"Shooting. When a unit armed with assault grenades makes a shooting attack, one model can choose to throw a grenade, rather than using another shooting weapon."
"Then the Glitter Hit the Fan…"
Ja det är assult granades. Det står inte samma på Meltabombs.
Veteraner blir också gimpade.
Veteraner blir också gimpade.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det är inte skytte vi pratar om. Att man bara kan kasta en i skytte har alltid varit fallet. Men med GWs nya FAQ kan man bara använda en i närstrid var combat.Laughing God skrev:Fast det står ju rätt tydligt i regelboken om Assault Grenades:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Röde skrev:Jag blev just uppmärksammad på att en enhet med ex. Krak grenades, haywire grenades eller Melta bombs bara får använda 1st granat oavsett sort i assault fasen i och med en diskussion om nya FAQen.
Och kollar man på granater ser man tydligt på den sidan i regelboken "Only one grenade (of any type) can be thrown by a unit per phase." och texten är i bold, dvs. inget nytt här. Kan inte vara säker men har inget minne av att man kastade fulla units av granater för 25 år sedan.Laughing God skrev:Fast det står ju rätt tydligt i regelboken om Assault Grenades:
page 180 (som gäller alla faser) "Only one grenade (of any type) can be thrown by a unit per phase." (bold by GW)DHettNeck skrev:Det är inte skytte vi pratar om. Att man bara kan kasta en i skytte har alltid varit fallet. Men med GWs nya FAQ kan man bara använda en i närstrid var combat.Laughing God skrev:Fast det står ju rätt tydligt i regelboken om Assault Grenades:
Jo visst. Jag läser samma text. Problemet är att om man läser hela stycket kan det ses som att texten du refererar till syftar tillbaka på stycket innan där thrown används i delen som berör skyttefasen.Twinkle skrev:page 180 (som gäller alla faser) "Only one grenade (of any type) can be thrown by a unit per phase." (bold by GW)DHettNeck skrev:Det är inte skytte vi pratar om. Att man bara kan kasta en i skytte har alltid varit fallet. Men med GWs nya FAQ kan man bara använda en i närstrid var combat.Laughing God skrev:Fast det står ju rätt tydligt i regelboken om Assault Grenades:
Jag säger inte att du har fel, bara att konsensus om hur det ska spelas varit en annan. Den kan i sin tur vara baserad på hur det har fungerat (i assaultfasen) i tidigare regeleditioner.