Null Zone

Regelfrågor och förslag på husregler
Halvar

Null Zone

Inlägg av Halvar »

Tjena. min sökning för den här librarian förmågan gav bara en massa armélistor och krigsraporteringar så jag hoppas frågan inte är ställd och besvarad redan, säg gärna vart isf. såg den inte i GWs officiella FAQ.

this power is used at the start of the librarians shooting phase. all enemy units within 24" of the librarian must bla bla...

när testar man range för detta? närhelst ett illuminati save slås eller när förmågan används?
iom att den inte listas som en psychic shooting attack måste jag tro att man får använda sig av ett litet springsteg i samma runda vilket gör att bubblan skulle kunna förflyttas. det gör den även om librarian själv springer in i närstrid. fiender kan flytta ut ur bubblan genom en countercharge eller vad de nu heter. och i dubletturneringar där space marines inte märker att chaos space marines tillber någon/några av de fyra gudarna istället för kejsaren kan lash också påverka.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Null Zone

Inlägg av HeadWar »

Det är ju inte entydigt skrivet, men jag har alltid spelat det som att man mäter när man ska slå savet, inte att man mäter ut vilka enheter som under resten av rundan ska slå om saves.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller med headwar, skulle man mäta när man castar spellen så kan ju "fulmäta" sig till en del charges osv. Visst det går att fulmäta på andra sätt, men ju färre desto bättre.
Alexander Merinen

Falkman

Inlägg av Falkman »

Håller med.
Du kan ju bara rulla om en save när du tar saven, och det är ju då det spelar roll om du är inom 24" eller inte.

Mork

Inlägg av Mork »

Säger detsammma. När en enhet ska slå sina saves kollar man om de är inom range.
Och givetvis bara om de skulle vara drabbade, mao om de har invosaves som skall
användas till de aktuella skadorna.
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det här är för övrigt exakt samma problem som med Logans förmåga som det var så mycket diskussion om.

Halvar

Inlägg av Halvar »

det betyder i sin tur att man kan osta till sig lite större räckvidd på förmågan (som om den verkligen skulle behöva det?) genom att ta en liten springtur. man skjuter mot terminators på ena sidan planen med högstyrkevapen, man har ganska stor koll på att de är nästan exakt 22" ifrån librarian för att man kom ihåg hur långt det var mellan varje objektiv eller vad som helst, och sen sprinta åt andra hållet för att vara säker på att den där kaptenen eller vad det nu är ska dö i närstriden som följer.

men bara så jag vet, och helst att de flesta i sverige kör efter samma regler så är jag nöjd.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jämfört med den ost som uppstår med den andra tolkningen, nämligen att bubblan ligger kvar även om bibliotekarien dör, så känns det som ett ganska litet problem.

Halvar

Inlägg av Halvar »

HeadWar skrev:Jämfört med den ost som uppstår med den andra tolkningen, nämligen att bubblan ligger kvar även om bibliotekarien dör, så känns det som ett ganska litet problem.
gör den inte det? och hur många gånger dör en bokmal i sin egen runda före andra saker? eftersom det är din runda väljer juh du vilken närstrid man kör först osv. den enda gången jag kan tänka mig att det spelar roll är i en multiassault mot zoanthropes eller warlocks/farseers och motståndaren förlorar närstriden men din bokmal dör (och det finns en avatar nära eldarenheten så de får no retreat).
ok, kom att tänka på power fists nu, så det kanske finns ett viktigt tillfälle ändå.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:gör den inte det? och hur många gånger dör en bokmal i sin egen runda före andra saker? eftersom det är din runda väljer juh du vilken närstrid man kör först osv. den enda gången jag kan tänka mig att det spelar roll är i en multiassault mot zoanthropes eller warlocks/farseers och motståndaren förlorar närstriden men din bokmal dör (och det finns en avatar nära eldarenheten så de får no retreat).
ok, kom att tänka på power fists nu, så det kanske finns ett viktigt tillfälle ändå.
Om han dör så är det ju ingen som är inom 24" från honom, så nej.

Och precis, när man ska fista den där kaptenen vill man helst inte att han ska ha Relic Bladeat din Librarian först. Inte ett jättevanligt problem, men ändå något man behöver tänka på. (Jag har spelat ganska mycket med Null Zone. Ibland kommer jag ihåg att använda den också...)

Skriv svar