Imperial Bastion Battlementfrågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Draaz

Imperial Bastion Battlementfrågor

Inlägg av Draaz »

Tjo!

En Imperial bastion är 5.5" hög från mark till golvet på battlementet och detta skapar ju lite funderingar.

1. Kan modeller som står vid kanten på battlementet hoppa ner och kan modeller som står på marken hoppa upp?

Battlementet är ju diff så oavsett måste du slå dif test. Sen är ju bastionen 5.5 tum hög så du skulle ju behöva en 6a för att komma någon vart. Dock när man flyttar modeller vertikalt i ruiner så ser man i regelboken att du flyttar som en hiss och varje tum upp räknas, dvs ska du förflytta dig i sidled kostar det extra. Så, för att komma upp och ställa mig eller hoppa ner behöver jag röra mig drygt en tum (min bas+en liten bit mur) samt vertikalt 5.5 tum dvs ungefär 6.6 tum för att kunna placera min modell vilket ju innebär att jag med vanlig förflyttning på max 6 tum inte kan det.

Ett alternativ som inte heller funkar är med wobbly model syndrome när jag ska balansera min modell på ett av räckets 90-gradiga hörn eftersom jag då måste "åka hiss" 6.5 tum och sen flytta kanske en halv tum i sidled.

2. Kan jag från marken charga någon som står uppe på battlement och täcker alla fickor?

Jag kan ju absolut komma de 7+ tum som skulle krävas rent teoretiskt minus eventuella minus för att charga genom terräng. Reglerna säger vad jag har förstått att man ska vara i baskontakt med motståndaren för att det ska bli närstrid vilket ju är svårt om motståndaren okuperar hela kanten. Jag har dock förstått att barricades inte räknas men hur är det, måste man fortfarande kunna placera modellen? Det går ju inte att ställa sig i luften eller? Kan man stå uppe på muren med hänsyn till wobbly model syndrome? Vad händer om motståndaren redan ställt sig där?

3. Vertical Coherency borde väl hållas om en modell står uppe på bastionen och en precis nedanför?

Certical coherency är 6 tum vilket jag antar ska mätas bas till bas. Då räcker precis 6 tum vilket innebär att saker som eventuellt kan flytta/charga upp inte behöver komma upp eller komma ner med hela squaden på en gång korrekt?

Apocswe

Re: Imperial Bastion Battlementfrågor

Inlägg av Apocswe »

1. Står du på murkanten och kan flytta modellen en 1/2" utåt och sen 5,5" nedåt så går det.

2. Vet ej, har inte sett modellen, men tekniskt sett borde det gå om chargen blir lång nog.

3. vertikal coherency räknas 6". I regelboken står det endast att man mäter från modell till modell, vilket kan tolkas som huvud på lägre modell till basen på den övre modellen. Då räcker ju 6" väldigt långt.

Användarvisningsbild
Draaz

Inlägg av Draaz »

Tack för svaret Apocswe!

1. Check, då kan man alltså gå från murkanten ner och från marken upp till murkanten. Det är ju bra för det känns muppigt om man inte kan disembarka. Jobbigt om byggnaden sprängs på en 7a, då dör typ allt uppe på battlementet XD

2. Om jag står på hela murkanten då med enheten som blir chargad? Kan man charga mej och då stå i luften och räknas vara i bas eller hur menar du?

3. Ah sant sant, det låter logiskt =)

Användarvisningsbild
Draaz

Inlägg av Draaz »

"Battlements that are part of a building that suffers a Detonation damage result
are destroyed. Each unit on the battlements suffers 2D6 Strength 6 AP- hits
with the Ignores Cover special rule and must then immediately make a 6"
move in order to move off of the battlements (this movement is not slowed by
difficult terrain). Any models that cannot move off of the battlements are
removed as casualties. Assuming they were not destroyed, all units that had to
move off the battlements must then take a Pinning test."

Är detta skrivet med Bastionen i åtanke? Fins ju battlements som är både högre(redemption) och lägre(wall of martyrs bunkern) så antar att man får skylla sig själv lite om man ställer sig i ett jättehögt torn som sprängs XD

*EDIT* Kom iofs på att då kanske man kan gå horisontellt rakt neråt genom byggnaden som ju faktiskt ändå tas bort och då kommer man ju till marken och klarar sig. (Fortress of redemption är man fortfarande rätt stekt i.)

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Draaz skrev:Tack för svaret Apocswe!

1. Check, då kan man alltså gå från murkanten ner och från marken upp till murkanten. Det är ju bra för det känns muppigt om man inte kan disembarka. Jobbigt om byggnaden sprängs på en 7a, då dör typ allt uppe på battlementet XD

2. Om jag står på hela murkanten då med enheten som blir chargad? Kan man charga mej och då stå i luften och räknas vara i bas eller hur menar du?

3. Ah sant sant, det låter logiskt =)
1. Så länge din totala flyttning inte är längre än 6" så ja då går detta.

2. Modellen måste fysiskt kunna stå där, om inte mitt minne sviker.
Aldrig spelat med battlements, men bör vara samma som att slåss i terräng.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Är det möjligt att helt stänga av charges genom att stå på en annan våning? Du når med 8" marginal men verkar som du inte kan ställa en modell där och då failar chargen? Jag tycker det låter väldigt märkligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Draaz

Inlägg av Draaz »

Klart lättare att sparka ner på någon som försöker klättra upp men håller med om att rent speldynamiskt så blir det märkligt om man kan skydda sig från assault genom att crowda hela kanten på en högre våning.

En lösning är ju att tillåta att modeller virtuellt är i baskontakt, typ ta wobbly model grejen ett steg längre och tillåta att modeller under en charge rent regeltekniskt står i luften?

Kan detta medföra andra problem?

Newyn

Inlägg av Newyn »

Jag har alltid kört att om man mår fast det inte finns plats ställer man modellen nedanför. Har för mig att jag läst en sådan regel men kan vara en gammal regel.
I det här fallet så går det inte om man inte gör en multi charge. Buildings räknas som en vehicle och battlement ligger ovanpå vilket gör att man hamnar på och man får inte stå i baskontak med en enhet som man inte står i CC med.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

När du chargar i ruiner så är det ok att "låtsas" att modellen får plats, med battlements vet jag inte, men jag skulle spela dom på samma sätt som ruiner.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Draaz

Inlägg av Draaz »

Check, blire nån swefaq ruling på det tror ni?

Skriv svar