Säg att du har en Tomb Spyder med en Scarab Swarm. Om Scarab Swarm står i cover, får Tomb Spydern också ett cover save? T.ex. så tar dom 2 wounds från några lascannons, får Tomp Spyder 4+ save mot detta?
Jag har personligen alltid spelat som att det skulle vara svar: nej. Men har sett att vissa lirar annorlunda, vad spelar folk generellt med? Jag kan ha tolkat reglerna helt fel.
Har tolkat det som följer. För att en enhet ska vara i cover ska 50% av figurerna vara i cover. I exemplet ovan håller det, så Swarmen har 3+ save. För att en MC ska vara i cover ska 50% av figuren vara täckt. Om så inte är fallet får den inget save.
Men en annan tolkning man kan göra är att för att enheten ska vara i cover ska 50% av medlemmarna vara det. Swarmen är i cover. MC är inte det. Därmed är 50% det och hela gruppen får således cover save.
Jag tror det är det sistnämnda är den som faktiskt stämmer och jag har spelat helt fel. What say you?
Monstrous Creatures i enheter och cover saves
-
bjorn_nilsson
Re: Monstrous Creatures i enheter och cover saves
Har hälften cover så får du cover. Swarms får cover. Om de är hälften av modellerna får spindeln också skydd. Scaraberna får 3+ cover för att de är swarms. Monstret får 4+
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
om man ska vara korrekt så får swarms också bara 4+ save.. sen att de savar på 1D6+1 är en annan sak..
Sluta förvirra!
det är facktiskt en vesänltilig skillnad mellan att swarmsen får 3+ save och att de får 4+ save på 1D6+1..
Då hela enheten får de save som marioteten av modellerna får.. så hade swarmsen fått 3+ save så hade även spindeln fått 3+..
Då hela enheten får de save som marioteten av modellerna får.. så hade swarmsen fått 3+ save så hade även spindeln fått 3+..