Charges och mätning med infiltrate.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Charges och mätning med infiltrate.

Inlägg av Jimmy Johansson »

När man infilterar så skall man ju stå 18" ifrån en enhet. Och som standard skall du alltid vara 1 inch ifrån motståndaren. Det jag undrar är då när man skall charga, räcker det att man infiltrerar tex en bikesquad som går 12" sedan chargar 6" eller måste dom komma 18.0000001" för att nå fram. Och situationen med 1" som jag hamnade i igår är det att man står 1" ifrån och går i difficult terrain och slår dubbel 1. Kommer dom fram eller behöver dom egentligen en 2a?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Snot

Re: Charges och mätning med infiltrate.

Inlägg av Snot »

Står tydligt i 5th regelboken att om du är 1" bort så räcker 1,1 för att få assaulta.

Infiltrate minns jag inte exakta wordingen på dock.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

I och med att det är ett figurspel vi spelar (och inte t.ex. ett datorspel eller grid-spel) så kommer du inte att kunna ställa dig exakt (och då menar jag verkligen exakt, ner på subatomär nivå) 18" ifrån, gå exakt (samma definition på exakt) 12" och sedan anfalla exakt 6"; det är fysiskt omöjligt. Om det skulle komma till en sådan situation att du anser dig ha ställt upp dig 18" ifrån, gått 12" och sedan vill anfalla 6" så skulle jag som motståndare mäta och antingen komma fram till att du inte når (då har du rört dig korrekt) eller komma fram till att du når, d.v.s. att när jag mäter 6" från din bas till min bas så nuddar 6" linjen min bas och då har du per definition fuskat eftersom du någon gång inte har följt movementreglerna.

Assaulting through cover är en konvention från GW som går emot mycket vad figurspel står för.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Min åsikt på det hela:

När du infiltrerar (och deploy'ar över lag) ska du enligt regelboken alltid vara "more than" 18 inches från fienden. Du kan alltså inte stå exakt 18 inches infrån fienden och därmed behöver du ta dig mer än 18 inches för att få charge'a. För tydlighet: nej, dina infiltrerande bikes kan inte charge'a.

Under movement står det dock "may not move within" 1 inch från fienden, det är alltså helt OK att parkera 1 inch ifrån (jag brukar förtydliga detta med att ställa modellen lite för nära och säga att den är "one inch apart"). Eftersom man då står 1 inch ifrån så räcker 1-1 på terrängslaget i assaultfasen för att charge'a.

EDIT: förtydligande i kursivt
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Tackar det var så min uppfattning var, ville bara få det bekräftat.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

bjorn

Inlägg av bjorn »

Kan man inte tramsa med infiltrerande bikes (med avlånga baser) att man ställer dem med långsidan 18,1" från en enhet, och sedan pivotar den mot enheten så man tjänar 1/2" så man kommer inom 18" ?
Eller är det bara en fördom att alla 40k-spelare myglar ;)

//Björn som nästan bara spelar wfb

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

bjorn skrev:Kan man inte tramsa med infiltrerande bikes (med avlånga baser) att man ställer dem med långsidan 18,1" från en enhet, och sedan pivotar den mot enheten så man tjänar 1/2" så man kommer inom 18" ?
Eller är det bara en fördom att alla 40k-spelare myglar ;)

//Björn som nästan bara spelar wfb
Du får aldrig tjäna tum på fotfolk, det är bara bilar som kan fuska så :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Stefan-RT

Inlägg av Stefan-RT »

bjorn skrev:Kan man inte tramsa med infiltrerande bikes (med avlånga baser) att man ställer dem med långsidan 18,1" från en enhet, och sedan pivotar den mot enheten så man tjänar 1/2" så man kommer inom 18" ?
Skillnaden är att bikers inte räknas som fordon, och har då ingen pivot funktion, skulle man försöka göra en pivot med en biker så gör du ett move och skulle förlora ca 1 1/2 inch först på din totala move på att vrida upp den. Det skulle iallafall jag hävda.

hansson

Inlägg av hansson »

Mja, man kan nog mygla lite om man vill:

As you move models in a unit, they can turn to face in any direction, without affecting the distance they are able to cover.

sourpus

Inlägg av sourpus »

hansson skrev:Mja, man kan nog mygla lite om man vill:

As you move models in a unit, they can turn to face in any direction, without affecting the distance they are able to cover.
skulle någon hävda den regeln för att "pivot-fuska" mot mig skulle det enbart resultera i en snabb aplikation av extremiteter i riktning mot föregående persons genitalier.
"affecting the distance they are able to cover", är ganska solklart enligt mig innebär att om du pivotar så du tjänar 1 tum, har du förbrukat en tum av din förflyttning. annars påverkar vridningen vilket avstånd du kan förflytta modellen.

(tydligen gäller dock detta inte fordon.. vilket kanske bör förtydligas, så ingen behöver nerd-rage'a över detta)
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Skriv svar