Nemesis Strike Force och Wolf Guard Void Claws
Nemesis Strike Force och Wolf Guard Void Claws
Jag vet att man inte kan alliera in en IC med Nemesis Strike Force och låta denne gobbe komma in med DS runda ett då den karaktären inte har en regel som tillåter det. Men hur är det om man skulle ta en karaktär ur en Nemesis Strike Force och joina med en Wolf Guard Void Claws som också låter dig slå in dem ifrån DS runda ett? Både IC ifrån NSF och Formationen har regel som låter dem slå redan runda 1 men olika regler. Hur funkar det egentligen?
Hur blir det med formationens andra regler? Har inte 100% koll på vad wordingen är men jag vet att de får re-roll på sina reservslag, Det får inte IC med NSF så de kanske tappar den?
Det här med special regler i formationer och IC:s som hoppar runt mellan detachments och formationer och specialregler etc. är lite klurigt att få grepp om tycker jag. Jag läste i tråden om killen som förlorade mot INQ+IG och där kunde man lägga orders på IG units med ICs ifrån INQ med och då gällde orders för de också. Finns det någon tumregel att gå på?
Hur blir det med formationens andra regler? Har inte 100% koll på vad wordingen är men jag vet att de får re-roll på sina reservslag, Det får inte IC med NSF så de kanske tappar den?
Det här med special regler i formationer och IC:s som hoppar runt mellan detachments och formationer och specialregler etc. är lite klurigt att få grepp om tycker jag. Jag läste i tråden om killen som förlorade mot INQ+IG och där kunde man lägga orders på IG units med ICs ifrån INQ med och då gällde orders för de också. Finns det någon tumregel att gå på?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Nemesis Strike Force och Wolf Guard Void Claws
Detta är tyvärr väldigt rörigt. En generell riktlinje är att regler inte överförs till/från ICs om det inte står specifikt. Vi disskuterar just detta på rules council för ETC för tillfället. Men detta kan nog vara något som svfaq kan behöva ta upp också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Insåg att jag gjort ett misstag för Void Claws låter dig inte rolla runda ett de kommer in automatiskt. Antar att det är lite väl mycket fusk att ha in-allierade karaktärer i squaden då 
- DHettNeck
Det är ganska oklart om det är "fusk" eller inte. Kan snacka med folk om detta på SM.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Okej, för jag har för mig att om du t.ex. vill joina en Inkvisitor med dina termosar i en NSF så får de inte Deepa turn 1 då IC inte är en del av NSF och därför inte har möjlighet att deepa turn 1?
- DHettNeck
Så tolkar jag det också, men det finns många som tycker att regler som är på "unit basis" sprider sig.fauh skrev:Okej, för jag har för mig att om du t.ex. vill joina en Inkvisitor med dina termosar i en NSF så får de inte Deepa turn 1 då IC inte är en del av NSF och därför inte har möjlighet att deepa turn 1?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Men en formation regel sprider sig väl inte till modeller som inte är del av formationen oavsett unik basis eller inte?DHettNeck skrev:Så tolkar jag det också, men det finns många som tycker att regler som är på "unit basis" sprider sig.fauh skrev:Okej, för jag har för mig att om du t.ex. vill joina en Inkvisitor med dina termosar i en NSF så får de inte Deepa turn 1 då IC inte är en del av NSF och därför inte har möjlighet att deepa turn 1?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Det är väl här tolkningsfrågan är. Är formationens regler per modell eller per enhet? Det är inte ofta regler är tydliga nog för att särskilja fallen åt när det kommer till formationer. Tror som sagt på en ruling ifrån SweFAQ där det förklaras hur det ska funka. Alternativt borde kanske diskussionen tas upp så att alla kan dra sitt strå till stacken.Röde skrev:Men en formation regel sprider sig väl inte till modeller som inte är del av formationen oavsett unik basis eller inte?DHettNeck skrev:Så tolkar jag det också, men det finns många som tycker att regler som är på "unit basis" sprider sig.fauh skrev:Okej, för jag har för mig att om du t.ex. vill joina en Inkvisitor med dina termosar i en NSF så får de inte Deepa turn 1 då IC inte är en del av NSF och därför inte har möjlighet att deepa turn 1?
Formationens regler gäller endast i formationen. Dess specialregler spiller aldrig över på andra modeller/enheter såvida de inte står specifikt i regeln.
Okej men hela frågan är väl hur man skall tolka t.ex om en squad i en formation säger "de måste börja i deepstrike Och kommer in automatiskt runda ett" och du sen joina en IC till den squaden. KAN gubben ens joina? Han har inte regeln men uniten han joina har.Apocswe skrev:Formationens regler gäller endast i formationen. Dess specialregler spiller aldrig över på andra modeller/enheter såvida de inte står specifikt i regeln.
Har för mig att du t.ex kan lägga orders på ig enheter med joina de karaktärer och då de är per unit basis så gäller det även dem.
Hela poängen är att det inte är 100% tydligt och därför blir en tolkningsfråga. Något som borde göras av swefaq gruppen