Flätning eller inte flätning?
Flätning eller inte flätning?
Vilka exempel här är flätning och straffas genom utkastning genom fönster? I samtliga fall tycker jag det ser ut som att både grotz och orker får cover-save. (fienden kommer ovanifrån)
x = grot
O = ork
# = skog
A:
x x x x
O O O O x
O O O O x
x x x x x
x x x x
x x x x
B
x x x x
O O O O x
. . . . . . . . #####
O O O O x ########
. . . . . . . . #####
O O O O . . . x x x x x
. . . . . . . . . . x x x x
O O O . . . .x x x x
C:
O x O x O x O
x O x O x O x
O x O x O x O
x = grot
O = ork
# = skog
A:
x x x x
O O O O x
O O O O x
x x x x x
x x x x
x x x x
B
x x x x
O O O O x
. . . . . . . . #####
O O O O x ########
. . . . . . . . #####
O O O O . . . x x x x x
. . . . . . . . . . x x x x
O O O . . . .x x x x
C:
O x O x O x O
x O x O x O x
O x O x O x O
Re: Flätning eller inte flätning?
Jag skulle nog säga att B ses som ganska legitim, eftersom de åtminstone inte gömmer sig bakom varandra.
Om jag i så fall byter ut skogen mot en annan enhet?
Alla är legitima. Om det inte går att få cover på annat sätt än att springa så så finns det för lite terräng. Och springer man så så kommer man märka att det inte är så jäkla bra, faktiskt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Booogeyman
Utkastning genom fönster är förbehållt för dom med plattor som struntar i coversave, då dom inte går att skydda sig emot.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Allt ser ok ut, tänk bara på att du inte kan gå igenom modeller, så det kommer bli krångligt att gå i C-formation. Jag dubbelchargar gärna både orker och grotz, då dör många orker av no-retreat
!
Alexander Merinen
B är ganska okej, A och C är inte okej alls. Rent generellt kan man säga att om du lyckas få ett coversave för båda enheterna när de helt står i det öppna riskerar du att få väldigt sura miner från andra sidan bordet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Summa summarum så ska man helt enkelt leta upp ett större terrängobjekt och gömma större delen av sina grotz där, sedan skickar man ut en tentakel som täcker ens ömma orker! Man får även se till att grotzen står med ordentliga mellanrum så att orkerna kan springa igenom dem vid behov!
-
Booogeyman
Det är inte svårare att spela Orker.Mutt skrev:Summa summarum så ska man helt enkelt leta upp ett större terrängobjekt och gömma större delen av sina grotz där, sedan skickar man ut en tentakel som täcker ens ömma orker! Man får även se till att grotzen står med ordentliga mellanrum så att orkerna kan springa igenom dem vid behov!
Variant C skyddar även mot Barrage också.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Variant C skulle ge onda ögat från mig själv, så den är utesluten.