Hej !
I deep strike så väljer man ju en modell som man placerar ut och sen slår man scatter.
Efter det så ska man placera resten av enheten i bas-till-bas med den första, men vad händer om den första modellen har mindre bas än dom andra så att vissa modeller inte kan komma i bas med den första ?
Måste man välja den största basen som initial för att maximera antalet modeller runt den, i.e. måste man se till att alla hamnar i bas med den första eller finns det frihet att börja på nästa ring runt ? Man kan ju faktiskt fortsätta att sätta modeller i bas till den första ringen.. Egentligen skulle jag vilja rita upp ett exempel men är för lat och trött för det...
Sist jag spelade så bestämde vi så, men det står ju inget om att man måste placera stört bas först.
Det händer ju bara om baserna är olika stora...
Vad tycker ni ?
Deep strike och placering
Re: Deep strike och placering
Välj gubbe själv, har svårt att se att du skulle få någon orättvis fördel när det kommer till själva deepstriken av att välja en mindre bas att sätta ut först. Kan väl iofs vara så att en gubbe med större bas har bättre save och därför vill man ha honom längst ut...kraftman skrev:Hej !
I deep strike så väljer man ju en modell som man placerar ut och sen slår man scatter.
Efter det så ska man placera resten av enheten i bas-till-bas med den första, men vad händer om den första modellen har mindre bas än dom andra så att vissa modeller inte kan komma i bas med den första ?
Måste man välja den största basen som initial för att maximera antalet modeller runt den, i.e. måste man se till att alla hamnar i bas med den första eller finns det frihet att börja på nästa ring runt ? Man kan ju faktiskt fortsätta att sätta modeller i bas till den första ringen.. Egentligen skulle jag vilja rita upp ett exempel men är för lat och trött för det...
Sist jag spelade så bestämde vi så, men det står ju inget om att man måste placera stört bas först.
Det händer ju bara om baserna är olika stora...
Vad tycker ni ?
Vad jag vet så står det inget i böckerna om hur man ska välja vilken modell man sätter ut först och därför tycker jag att det är upp till dig att avgöra.
Re: Deep strike och placering
Reglerna hanterar olika stora baser vid Deep strike helt okej. Om du inte explicit tvingas att ställa ut en viss modell först så får du välja vilken modell som skall placeras och bilda den första "cirkeln". Resterande modeller ställs sedan ut i baskontakt med denna modellen och med en modell som ställts ut tidigare i senaste cirkeln. Skulle detta resultera i att du ställer ut en 25mm-bas först och sedan påbörjar cirkel 2 med en 60mm så kommer typ ytterligare tre-fyra 25mm-modeller att ställas ut i kontakt med första cirkeln. Tredje cirkeln kommer sedan att bli lite större då den måste ta vägen runt 60mm-basen för att kunna bilda en komplett "cirkel".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"