Vehicle Explodes på turneringar
Vehicle Explodes på turneringar
på sidan 61 i regel boken (den lilla) säger reglerna att man ska byta ut tanks som exploderat mot en area-terrain, difficult ground om man har det att tillgå. Hur fungerar detta på turneringar? Förväntas man som spelare att ta med sig plattor att lägga ut efter sina döda tanks?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Vehicle Explodes på turneringar
Det är upp till varje spelare att göra som man vill. Men har man kratrar ska det stå på armélistan hur många man har och man måste använda dom så länge det räcker (man får inte välja).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Saxat från SweFAQ:
Craters after vehicle explodes
‐ Declare before the battle for which types and sizes of vehicles in your army that you have craters to place if a
vehicle explodes, and also declare how many craters you have for each type/size of vehicle. This is preferably done
by printing it out on your army list. If no declaration is made, craters may not be used for your vehicles during the
battle.
‐ As long as you have craters of the correct type/size left you must place a crater for an exploding vehicle.
‐ You may never place a crater for your opponent if one of his vehicles explodes.
‐ A crater should be of the same size as a vehicles hull.
‐ The crater is treated as area terrain that does not block line of sight and gives units inside of it 4+ cover save.
Craters after vehicle explodes
‐ Declare before the battle for which types and sizes of vehicles in your army that you have craters to place if a
vehicle explodes, and also declare how many craters you have for each type/size of vehicle. This is preferably done
by printing it out on your army list. If no declaration is made, craters may not be used for your vehicles during the
battle.
‐ As long as you have craters of the correct type/size left you must place a crater for an exploding vehicle.
‐ You may never place a crater for your opponent if one of his vehicles explodes.
‐ A crater should be of the same size as a vehicles hull.
‐ The crater is treated as area terrain that does not block line of sight and gives units inside of it 4+ cover save.
-
Booogeyman
Det borde vara komp-plus om man har kratrar med sig.
Efter som det är massa nackdelar och få fördelar.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Beror väl iofs på hur bra AS folket i transporten harsvenska40k-konto skrev:Det borde vara komp-plus om man har kratrar med sig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Okej där ser man, tack för svaret!
Tycker det är lite tråkigt faktiskt att man inte får lägga kratrar efter motståndarens bilar. Jag menar det blir ju en liten nerf för bil-spammande arméer med terräng i vägen.
Tycker det är lite tråkigt faktiskt att man inte får lägga kratrar efter motståndarens bilar. Jag menar det blir ju en liten nerf för bil-spammande arméer med terräng i vägen.
Jag har missat en del av nackdelarna. Jag känner till diff slaget men samtidigt får man också cover save och att tvinga motståndaren att slå diff slag vid charge. Vilka nackdelar finns det?svenska40k-konto skrev:Det borde vara komp-plus om man har kratrar med sig.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Booogeyman
Du får en osäkerhet som man inte kan kontrollera.egge skrev:Jag har missat en del av nackdelarna. Jag känner till diff slaget men samtidigt får man också cover save och att tvinga motståndaren att slå diff slag vid charge. Vilka nackdelar finns det?svenska40k-konto skrev:Det borde vara komp-plus om man har kratrar med sig.
Smala passage blir plötsligt farliga fordon/bike och farthinder för stora enheter.
Dom som åkte är sällan en skytte utan vill helst framåt, får istället för 6" endast 3½".
Folk har funderat, testat och räknat om det är en för/nackdel med krater.
Vad kom spelarna fram till?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Att det beror på vilken sorts lista man spelar, och i viss mån vilken sorts lista man möter.svenska40k-konto skrev:Vad kom spelarna fram till?
Det beror väl helt på vad man spelar för armé. Det finns många arméer som har skytte i fordon och då är kratrar inte fel.svenska40k-konto skrev:Dom som åkte är sällan en skytte utan vill helst framåt, får istället för 6" endast 3½".
Dessutom slår man 2d6 och väljer den högsta så statistiskt sett kommer man längre än 3,5".