Tyranid frågor som kan vara bra att ha svar på tills GothCon

Regelfrågor och förslag på husregler
egge

Tyranid frågor som kan vara bra att ha svar på tills GothCon

Inlägg av egge »

1. Tervigons termagaunts är som vanliga termagaunts vilket betyder att de ger VP också?

2. Rage. Måste flytta mot närmsta fiende men man behöver inte charga?

3. Så länge man håller sig inom 1" från den fienden i movement phase får man cirkla runt en fiende med en rage-modell?

4. Biovores lurkar. De skall då skjuta på närmsta fiende inom LOS. Är det modell eller enhet? Om jag har några killar som är inom 1" från fienden får jag lägga dess blast lite längre ifrån då?

5. Alla vet att Hive tyranten med dubbla devourers får bara skjuta en om tyranten vill kasta magi också?

6. Ignorerar Hive guards LOS gällande night fight? Precis som smart missile system? Det står inte specifikt att dem gör det men de ignorerar LOS restriktioner...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

GLinus

Re: Tyranid frågor som kan vara bra att ha svar på tills GothCon

Inlägg av GLinus »

1. Ja. "A unit spawned by a Tervigon is identical in every way to a Termagant unit chosen from the Troop section of the force organisation chart, and is treated as such for all scenario special rules". Å andra sidan så är de scoring och det väger ju upp det hela mer än en aning.

2. Det står ingenting om att du måste göra en charge, bara att du måste konsolidera mot närmaste fiende och det sker ju först efter en charge.

3. Utom 1" menar du väl? Isf är svaret Jajamensan, så länge som du stannar 1" ifrån modellen i fråga, dvs inte går runt den och ifrån den.

4. Enhet. Det brukar alltid stå uttryckligen om de menar närmaste modell.

5. Eftersom de alla räknas som en "Shooting Attack", ja.

6. Jag skulle påstå att de påverkas av Night Fight. Night Fight-slaget handlar ju om huruvida Hive Guarden upptäcker/ser fienden överhuvudtaget. I övrigt så har det inte med det faktiska skyttet att göra. Misslyckad Night Fight=Inget mål att skjuta jättehårda och jätteforta dödsspikar från helvetes faan på.

Så tror jag att det ligger till.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

3: Bögfusk och Eggefasoner! Jag går rakt på, sen står jag still.
Så om en hel enhet gör det så skulle första gå rakt på, nästa ställa sig brevid den (välj höger eller vänster) sen andra sidan, sen valfri sida osv tills move är slut.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Doom of Malantai (eller vad den heter) Kan man yrka cover save/go to ground vs den förmågan?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Mutt

Inlägg av Mutt »

"No saves of any kind" borde utesluta även coversaves, inklusive go to ground.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Mutt skrev:"No saves of any kind" borde utesluta även coversaves, inklusive go to ground.
Va? Ignorerar den invo-save? Då fattar jag varför folk är rädda för den. Måste medge att jag inte läst reglerna för den, då jag redan när jag köpte codexen visste att jag aldrig kommer vilj/kunna spela med den.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Ihhhhhh
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

hansson

Inlägg av hansson »

Fast det står "no armour saves allowed". Du blandar ihop den med de D3 wounds han tar från Cataclysm, vilket är "no saves of any kind".

Mutt

Inlägg av Mutt »

Ojsan, så det kan gå. Felcitering från min sida.

"With no armour saves" är den korrekta tolkningen.

Sorry....

Halvar

Inlägg av Halvar »

förlåt för att jag återuppväcker den här tråden, men eftersom doom of malan'tais spirit leech inte är en shooting attack, eller psychic ability, så är det vanligen tolkat att den påverkar enheter i bilar (precis som psychic hood) och saker den inte ser. dessutom får man inte cover saves, eftersom det är en aura.
jag tänkte höra lite vad folk i de olika delarna av det här landet anser om detta?
Ja' än't bittä'!

Skriv svar