Hjälp att reda ut Reanimation Protocol (Orks vs Necrons)

Regelfrågor och förslag på husregler
Xander10

Hjälp att reda ut Reanimation Protocol (Orks vs Necrons)

Inlägg av Xander10 »

Hur fungerar egentligen Reanimation Protocol (RP fortsättningsvis)? Har jämfört med decurion detachment.

Shooting: Om jag slår in 5 träff på en grupp immortals med AP5 vapen, får då minmotståndare först slå en 3+ save och sen en RP på de som misslyckades?

Assault: Samma som ovan. Men två extra träffar med Power Klaw. Vad jag lyckats läsa mig till är att RP blir minus ett (alltså 5+ istället för 4+) pga instant death (Strength 2x högre än Toughness)

Assault results: Hur funkar det här egentligen. Om jag slår in 5 unsaved wounds men min motståndare slår RP på 3 stycken, kan jag då bara tillgodoräkna mig 2 wounds eller räknas alla fem eftersom RP är något hokuspokus påhitt?

Enligt mina testslagningar här hemma så är scenariot följande som jag har tolkat RP regeln:
Om jag chargar in i runda 2 med 11ork boyz + en Nob med Power Klaw mot 10 immortals så är de locked in combat i ÅTMINSTONE tre rundor. Förutsatt att mina inte flyr eller att jag slår extremt bra och min motståndare extremt dåligt (vilket ju är lika troligt som att Orks skulle lyckas träffa något när de skjuter...).
Har dessutom min motståndare sin HQ i närheten så blir det rerolls på ettor och då lär det ju aldrig ta slut på eländet.

Tacksam för svar!
1 + 1 Sucky aim, great leadership!

Jonke

Re: Hjälp att reda ut Reanimation Protocol (Orks

Inlägg av Jonke »

Du har fattat rätt. Och det är unsaved wounds efter RP som räknas till combat results. Necrons är sega.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Re: Hjälp att reda ut Reanimation Protocol (Orks vs Necrons)

Inlägg av Lottomannen »

Xander10 skrev: då lär det ju aldrig ta slut på eländet.
Precis så.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Reanimation Protocol fungerar exakt som Feel No Pain, förutom att det modifieras på lite speciella sätt. (exempelvis med -1 för instant deathvapen (inklusive force), +1 om det finns en cryptec i enheten). Kan dock aldrig bli bättre än en 4+.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Xander10

Inlägg av Xander10 »

Snacka om att GW har gjort Necrons till en elitstyrka. Öhhh vad trött jag blir. Mao är ju inte Necrons sega, de är ju odödliga (läs immortal, haha... :lol: :lol: :lol: ).
Önskar att en enda ork kunde ha ett vapen som åtminstone kunde träffa OCH vålla lite skada.
Får helt enkelt bli att utrusta allt som går med PK åsså in och kötta, förutsatt att jag kommer förbi alla tre miljarder kulor som Necrons spyr ur sig med dödlig precision. Suck!
Tack för svaren!!
1 + 1 Sucky aim, great leadership!

Newyn

Inlägg av Newyn »

Kulor? :lol:
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Ljuybos

Inlägg av Ljuybos »

Får man, olikt FnP, rulla RP mot D vapen?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

"Reanimation Protocols rolls
may even be taken against hits with the Instant Death special rule, but cannot be used
against hits from Destroyer weapons or any special rule or attack that states that the model is
‘removed from play’."

Så nej :)

Ljuybos

Inlägg av Ljuybos »

Tack mannen!

Skriv svar