Template D-weapon?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
msg

Template D-weapon?

Inlägg av msg »

Tjenare!

Jag funderar kring hur det fungerar med template d-weapon. Främst tänker jag på wraithguardsens D-schyte. Om jag exempelvis "flamar" en enhet med fem grey hunters (se bild nedan) slår jag då fem gånger på d-weapon tabellen.. en för varje grubbe under templaten.. eller slår jag endast en gång för hela uniten oavsett hur många som är under templaten? Hur fungerar det i så fall om jag har en enhet med fem wraithguards som flamar samma enhet med fem grey hunters.. blir det då fem slag på tabellen totalt eller 25 slag?

Bild
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Template D-weapon?

Inlägg av Flogger »

Du slår en gång på D-tabellen för varje gubbe som träffas. Får du då 5 träffar på första gubben slår du 5 slag på D-tabellen för den gubben.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad

Inlägg av daskad »

Det blir 1 för varje modell under, så 25 om det är 5 som flamear 5
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
msg

Inlägg av msg »

Tack! Innebär det att woundsen "spiller över" till andra gubbar i enheten när man slår 1d3 wounds för varje gubbe som tar ett wound? I exemplet ovan kan ju fem greh hunters ta upp till 75 wounds från fem wraithguard.. Det låter ju som att det vore logiskt att det vore så men det låter ändå för bra för att vara sant :p
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det står klart och tydligt att de ej spiller över.

Dessutom följer de ju vanliga regler för LoS och range, så om du t.ex lägger templates och når 2 killar med dina 5 flamers, så kan du max döda 2 modeller ändå, oavsett hur många hits/wounds du gör :)

Användarvisningsbild
msg

Inlägg av msg »

Ancalagon skrev:Det står klart och tydligt att de ej spiller över.

Dessutom följer de ju vanliga regler för LoS och range, så om du t.ex lägger templates och når 2 killar med dina 5 flamers, så kan du max döda 2 modeller ändå, oavsett hur många hits/wounds du gör :)
Yes, du har rätt.. såg det nu när jag grävde fram regelboken =) Hmmm.. funderar på huruvida d-schytsen blivit bättre eller sämre.. man behöver ju ändå slå en 3+ eller mer för att få in ett wound eftersom de har -1 på tabellen.. men å andra sidan så var det ju 4+ som gällde tidigare mot marines och dylikt så jag antar att de blivit bättre.. har dock inte hunnit vänja mig med tanken att traska runt med flammande d-vapen än =)

En annan fundering: "Resolvar" man en flamer i taget med wounds och dylikt, eller tar man alla på en och samma gång precis som förut? Jag tänkte när det gäller att räkna ut hur många som kan woundas av varje flamer osv. Är det någon skillnad när det gäller d-weapon?
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Nej, alla skjuter samtidigt, du ser hur många modeller som kan dö pga range, och räknar ut hur många hits du får på enheten. Sen resolvar du dem ett och ett tills alla modeller dött (men du kan ju slå alla D-tabell resultat samtidigt, eftersom du bara behöver resolva 3+ på slagen). Sen slår du alla eventuella saves, och efter det slår du d3 wounds per hit, på modellbasis :)

Användarvisningsbild
msg

Inlägg av msg »

Ancalagon skrev:Nej, alla skjuter samtidigt, du ser hur många modeller som kan dö pga range, och räknar ut hur många hits du får på enheten. Sen resolvar du dem ett och ett tills alla modeller dött (men du kan ju slå alla D-tabell resultat samtidigt, eftersom du bara behöver resolva 3+ på slagen). Sen slår du alla eventuella saves, och efter det slår du d3 wounds per hit, på modellbasis :)
Hmmm... men om woundsen från d-weapons inte spiller över måste jag väl ändå resolva varje hit för sig.. exempelvis om jag flamar en enhet med fem grey hunters och en wolf guard battle leader med två wounds. Då kan det ju hända att jag bara slår fram 1 wound på min d3 som skadar battle leadern emedan grey huntern som står bakom kanske får 2 wounds.. tänker jag fel nu eller summerar jag bara "potten" med wounds och sen delar ut dem till närmaste gubbe tills woundsen i potten är slut?
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Exempel:

Du steker och träffar totalt 20 modeller. Slår sen på D tabellen för varje hit. Du slår totalt 14st resultat 3-5.

Första hitten allokerar du till närmaste modellen.
Modellen slår eventuellt save.
Modeller med 1 wound behöver du aldrig slå d3 wounds på.
Om modellen har mer än 1 wound slår du d3 wounds.
Allokera nästa hit (då på samma som du precis slagit d3 wounds mot men kanske fick en 1a).

Du summerar alltså potten med hits. Inte wounds. d3 wounds slår du efter att du allokerat en hit och modellen failat save och enbart om den modellen har fler än 1 wound :)

Notera här att i normala fall slår du ju to wound rolls och allokerar själva woundsen. I Destroyer fallet gör resultatet 2-5 på tabellen att attacken woundar automatiskt, och om modellen failar sin save blir han av med d3 wounds istället för 1.

i exemplet ovan fick du ju in 14st resultat 2-5 på tabellen men du slår alltså inte 14d3 wounds som ska allokeras och sedan räddas vart och ett.

Användarvisningsbild
msg

Inlägg av msg »

Ancalagon skrev:Exempel:

Du steker och träffar totalt 20 modeller. Slår sen på D tabellen för varje hit. Du slår totalt 14st resultat 3-5.

Första hitten allokerar du till närmaste modellen.
Modellen slår eventuellt save.
Modeller med 1 wound behöver du aldrig slå d3 wounds på.
Om modellen har mer än 1 wound slår du d3 wounds.
Allokera nästa hit (då på samma som du precis slagit d3 wounds mot men kanske fick en 1a).

Du summerar alltså potten med hits. Inte wounds. d3 wounds slår du efter att du allokerat en hit och modellen failat save och enbart om den modellen har fler än 1 wound :)

Notera här att i normala fall slår du ju to wound rolls och allokerar själva woundsen. I Destroyer fallet gör resultatet 2-5 på tabellen att attacken woundar automatiskt, och om modellen failar sin save blir han av med d3 wounds istället för 1.

i exemplet ovan fick du ju in 14st resultat 2-5 på tabellen men du slår alltså inte 14d3 wounds som ska allokeras och sedan räddas vart och ett.
Aha, tack! Nu fattar jag =)
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:

Skriv svar