Förflyttningsfråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Förflyttningsfråga

Inlägg av Röde »

Nu är jag lite nyvaken...

I arrangörsforumsdelen diskuteras fusk och då dök det upp en fråga i skallen på mig. Hur är det egentligen.

Om en enhet förflyttar sig är då modellerna ivägen för varandra eller kan ex. min meltaskytt röra sig genom enheten och hamna längst fram utan att de andra kliver åt sidan först. Dvs man kan inte röra sig genom egna modeller i samma enhet.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Ancalagon »

"A model cannot move within 1" of an enemy model unless they are charging into close
combat in the Assault phase, and can never move or pivot (see below) through another
model (friend or foe) at any time. To move past, they must go around."

Det är under models in the way i movement. Jag tror folk blandar ihop det med att att ignorerar den egna enheten när det gäller t.ex LoS och Shooting.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av DHettNeck »

Nej, det kan du inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Nej, det kan du inte.
Så tänkte jag också att det ligger till. Det har ju alltid varit så tidigare. Med andra ord "fuskas" det som fan ute i landet.

Det här tänker jag bli kinkig om.
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 13 gånger.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Förflyttningsfråga

Inlägg av LillePer »

Dock i fallet du beskriver så kan det ju hända att man "genar", flyttar fram melta gubben maximalt först. (Då det är viktigast) och sedan skyfflar runt gruntarna. Resultatet blir nästan exakt detsamma.

Men som princip är det "fel" och finns ju en hel del situationer då det kan bli tokigt.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Röde »

LillePer skrev:Dock i fallet du beskriver så kan det ju hända att man "genar", flyttar fram melta gubben maximalt först. (Då det är viktigast) och sedan skyfflar runt gruntarna. Resultatet blir nästan exakt detsamma.

Men som princip är det "fel" och finns ju en hel del situationer då det kan bli tokigt.
Jupp. Ibland är det inte så viktigt men på trånga stället där skillnaden kan bli ett difftest exempelvis kan det vara mycket avgörande och väldigt "viktigt" för mig att du inte får fram meltan. Då vill jag ju inte att du "genar" och undviker terrängen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Röde »

Liten edit pga autocorrect.

Var detta en ickefråga?

Jag kan tycka att dessa enklare "fusk" som blir mer eller mindre accepterade är de tråkigaste. Lite som talesättet om myggorna och kamelerna.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Ancalagon »

Det borde inte vara en fråga, men om folk spelar annorlunda och flyttar som de vill utan att följa reglerna till den grad att du tänker på det så är det ju absolut något som bör tas upp. Många gånger missar många de enklaste reglerna, och spelar länge med "samma gamla regler som x editions tillbaka av ren vana" ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Zurken »

Jag hade antagligen flyttat modeller genom sina kompissar i samma enhet och "fuskat" omedvetet. Ifall du pekat ut detta för mig under en match hade jag bara blivit glad att lära mig en regel ordentligt.
Alexander Merinen

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Förflyttningsfråga

Inlägg av Jonke »

En liknande grej som förekommer är att en enhet flyttas undan lite för att släppa fram en annan enhet och sedan flyttas den första enheten.

Skriv svar