Fråga 1.
Har sett flera skriva att flyers mäter från basen när de mäter till objektiv. men hittar inte vart det står. Har bara hitta det motsatta i regelboken, både på flyer och skimmer reglerna.
Fråga 2.
Angående Frost regel och reanimation protokol. Som jag läser det så får man bestämma i vilken ordning det sker. Så om det är Sw spelarens tur kan den säga att man ska gör ett toughnes test före man gör reanimation, står inte heller att man inte ska göra testet om modellen är död så kan säga att man ska ta ett toughnes test på 1 wounds modeller för att få ett remove from game resultat och på det sättet gå runt reanimation regeln.
Fråga 3.
Om mina GH chargar en rhino som blir stunad men överlever och på motståndaren tur blir chargad av en annan enhet, får man då göra over watch, får man slå på rhinon och får man Counter attack.
PS. lite tråkig rubrik igen.
3 Frågor
Re: 3 Frågor
1an:
i SvFAQ 7.1.5.5. Flyers and Scoring
Flyers in Hover-mode may measure ranges to objectives from their base or their hull. [rules change]
Fråga 3. Ja du overwatch+countercharge. Du måste försöka pilea in i fienden. Men blir modeller "inlåsta" så att de stannar i baskontakt med rhinon så får de ju slår där(och folk som inte basar nya enheten får ju slå via de som basar på rhinon)
2. Du slår alla saves innan du ser om du faktiskt får någon unsaved wound. Du slår alla modellens saves direkt när du får wounds allokerade till dig. (RP säger också "counts as saved" på de wounds den lyckas stoppa). Det är samma med FNP. Inte förrän du ser hur många Unsaved Wounds modellen tar slår du ett S test för varje.
3. På RA står att man ska göra på unsaved wounds vilket det också står på Frost det är den biten som ställer till det. RA, FNP och frost sker alla tre på unsaved wounds och då ska den vilkens tur det är bestämma vilken ordning saker sker?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
I normala fall ska saker som sker samtidigt väljas i vilken tur de ska göras ja. Men det fungerar inte så här eftersom de egentligen inte sker samtidigt. Både RP och FNP som lyckas som Saves, alltså kan de inte räknas som unsaved, och du ska slå ett S test för varje wound som modellen faktiskt "suffers".
Du slår för alla dina saves direkt när du slår för saves, dvs innan du vet hur många unsaved wounds du får.
Det är alltså:
Slå to wound:
Slå för att save = armour save + ev RP/FNP
Det du inte lyckas rädda = unsaved wounds
1 S test för varje unsaved wounds din modell faktist tar (eftersom de andra räknas som saved).
Så tolkar jag det iaf.
Det går säkert att tolka det som du gör också, och jag förstår att man kanske vill det. Men jag tycker det känns mer fel än rätt.
Du slår för alla dina saves direkt när du slår för saves, dvs innan du vet hur många unsaved wounds du får.
Det är alltså:
Slå to wound:
Slå för att save = armour save + ev RP/FNP
Det du inte lyckas rädda = unsaved wounds
1 S test för varje unsaved wounds din modell faktist tar (eftersom de andra räknas som saved).
Så tolkar jag det iaf.
Det går säkert att tolka det som du gör också, och jag förstår att man kanske vill det. Men jag tycker det känns mer fel än rätt.
Stora problemet är att alla tre triggas av samma sak "Unsaved Wound".
Man ska ta en save i taget, men man brukar skynda på det hela genom att ta så många saves man kan.
Man ska ta en save i taget, men man brukar skynda på det hela genom att ta så många saves man kan.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Man kan absolut spela det som att spelaren vars tur det är väljer i vilken ordning.
Alternativ 1: Man väljer Helfrost först, och slår S test. Om modellen failar = ingen RP, om det lyckas = slå RP som vanligt.
Alternativ 2: Man väljer RP först. Klarar RP = inget S test. Failar RP = dör ändå (tar S test om multiple wound modell).
Alternativ 1: Man väljer Helfrost först, och slår S test. Om modellen failar = ingen RP, om det lyckas = slå RP som vanligt.
Alternativ 2: Man väljer RP först. Klarar RP = inget S test. Failar RP = dör ändå (tar S test om multiple wound modell).