Champion of Chaos-fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Serpent

Champion of Chaos-fråga

Inlägg av Serpent »

Från Chaoscodexen:
"If an enemy character dies from having multiple wounds allocated to it simultaneously, and one or more of those wounds were caused by the champion, that champion still rolls on the Chaos Boon table."

Exempel:
Två Chaos Terminators - en Champ och en vanlig - skjuter sina Combi-plasmor på en enhet där en karaktär står längst fram. Bägge woundar en gång. Karaktären dör, samt en vanlig kille bakom honom. Behövde karaktären ha dött av Champens skott (dvs i vilken ordning tar du ev. saves och om Look Out, Sir fungerar eller ej) eller räckte det med att Wound Poolen inkluderade Champion-woundet?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Olof

Re: Champion of Chaos-fråga

Inlägg av Olof »

Räcker med att champen är med i woundpoolen.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Även om jag normalt gör mitt bästa för att undvika regeldiskussioner på Svenska40k känner jag att jag får förklara mig lite här eftersom det hela började med en diskussion mellan mig och Linus.

Så här ser jag på det:
Huvudregeln är att Champen måste döda en karaktär för att få slå på tabellen. Sen finns specialregleringen som Linus citerade som säger vad som händer om en karaktär dör på grund av att han får multipla wounds allokerade på sig samtidigt och ett eller flera av de woundsen kommer från Champen. För att det ska bli aktuellt krävs alltså flera saker:
1. Karaktären måste få multipla wounds allokerade på sig samtidigt.
2. Han måste dö av det.
3. Ett eller fler av woundsen måste komma från Champen.

I den situationen som beskrivs får karaktären inte multipla wounds allokerade på sig. Han får ett wound allokerat på sig och dör sedan. Alltså blir den regeln inte tillämplig. Och därför får man slå separat för champen och se om han lyckas göra ett wound som allokeras till karaktären och karaktären sedan dör av det.

Att en champion dödar något samtidigt som en karaktär dör är inte tillräckligt för att han ska få slå på tabellen. Han måste göra ett eller fler av woundsen som allokeras till karaktären.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag är nog på mortarions sida här. Håller med om att det är lite konstigt forumlerat, men det beror på att codexen är 6:th, inte 7:th. I 7:th kan man aldriga allokera flera wounds till en model samtidigt över huvud taget. Så man får helt enkelt ta dom ett i taget.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jonke

Inlägg av Jonke »

Och eftersom wounds gjorde av championen har en specialegenskap bildar de en egen wound pool och allokeras för sig? Tänker högt här.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jonke skrev:Och eftersom wounds gjorde av championen har en specialegenskap bildar de en egen wound pool och allokeras för sig? Tänker högt här.
Precis så borde det bli.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Jonke skrev:Och eftersom wounds gjorde av championen har en specialegenskap bildar de en egen wound pool och allokeras för sig? Tänker högt här.
Enligt regelboken kan det bara uppstå en separat wound pool som ett resultat av något som händer när man rullar To Hit eller To Wound, så nej. Champion of Chaos- regeln kickar in först när en karaktär dör, vilket inte händer förrän modellen plockas av bordet.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Så just nu är vi tillbaka i "Vi har ingen aning"-lägret, eller? :? ;)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Yabob skrev:
Enligt regelboken kan det bara uppstå en separat wound pool som ett resultat av något som händer när man rullar To Hit eller To Wound, så nej. Champion of Chaos- regeln kickar in först när en karaktär dör, vilket inte händer förrän modellen plockas av bordet.
Fast det kan man inte spela strikt efter. Säg till exempel att en Champion (med samma vapen som resten av enheten) har rullat fram att hans attacker har Instant death. Det påverkas inte av vad man slår på to hit eller to wound, men samtidigt är det rätt uppenbart att man måste särskilja de woundsen.

I nästa stycke om Wound pools står det att "All Wounds with exactly the same Strength, AP value and special rules must go into the same pool." Jag anser att det bättre speglar hur regeln är avsedd, dvs att alla wounds med samma effekt bildar en pool. Wounds som skiljer ut sig bildar egna pools.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

säger ju sig självt att inget gott kan komma champens väg om han försöker ta på sig cred för något en annan i hans grupp har gjort ;)

Skriv svar