Flat out efter disembark

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
msg

Flat out efter disembark

Inlägg av msg »

Tjenare!

Jag spelade en match igår där min motståndare hävdar att det är tillåtet att köra flat out med ett fordon i shooting fasen efter att han först kört fordonet 6" och sedan disembarkat troops. Jag har även sett att de gör så på vissa battlereports på miniwargaming. Jag hävdar däremot att du inte får flat outa i shooting fasen efter att du disembarkat passagerarna då det står i reglerna att ingen ytterligare movment får ske efter att man disembarkat. Så min fråga är, vem av oss har rätt?
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Ancalagon

Re: Flat out efter disembark

Inlägg av Ancalagon »

Det är alldeles solklart att man inte får köra Flat Out efter man embarkat/disembarkat om fordonet rört sig innan de gått av/på.

Embark:
"If the vehicle moved before its passengers got aboard, it cannot move further that turn
(including pivoting on the spot, moving Flat Out, Running or charging)."

Disembark:

"If the vehicle had already moved before the unit disembarked, the vehicle
cannot move further that turn (including pivoting on the spot, moving Flat Out, Running
or charging)."

Det är mycket möjligt att folk slutar läsa mitt i meningen och inte läser parentesen och tar det som att man inte får göra mer "move". Flat out är inte en del av dess move eftersom det sker i skyttefasen.

Det är dock alldeles solklart.

Om man däremot börjar med att embarka/disembarka innan fordonet flyttat sig får man köra fordonet som vanligt, dvs åka 12", flat out etc.

Man får i inget av fallen dock göra Ram eller Tank Shock, oavsett om man flyttat fordonet innan embark/disembark eller inte.

Användarvisningsbild
msg

Re: Flat out efter disembark

Inlägg av msg »

Tack =)
Iyanden
Orks

Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/

Skriv svar