Rites of teleportation + Allies

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Andy Grey

Rites of teleportation + Allies

Inlägg av Andy Grey »

Hej! Är ute efter ett klargörande.

Stämmer det att t.ex. en allied inquisitor med terminator armor kan joina en enhet terminators ur en GK-nemesis stike squad och dra nytta av rites of teleportation och komma in redan runda 1 med enheten?
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Rites of teleportation + Allies

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle säga nej; en allierad karaktär blir inte en del av formationen bara för att denne är en del av en enhet som är en del av formationen.

Jämför med Psychic Brotherhood; du skulle väl inte hävda att Inqusitorn lyckas med Warp Charge-rolls på 3+?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Katarsis skrev:Jämför med Psychic Brotherhood; du skulle väl inte hävda att Inqusitorn lyckas med Warp Charge-rolls på 3+?
Pratar du om Deny the witch rolls nu?
Katarsis skrev:Jag skulle säga nej; en allierad karaktär blir inte en del av formationen bara för att denne är en del av en enhet som är en del av formationen.
Anledningen till att jag frågar är att det inte står något om detta i SvFAQ. Jag hittar inget i reglerna som motsäger att en Inq följer med ner. Men oavsett så vill jag veta vad som gäller på svenska turneringar :)

Rites of Teleportation:
"[...] you can make Reserve Rolls for any unit in this Detachment that is placed in Deep
Strike Reserve from the start of your turn one." Om man säger att Inq joinar enheten och enheten placeras i deep strike reserve borde Inq bli en del av enheten när det är dags att komma in och enheten kan välja att komma in första rundan på 3+.

Combined Reserve Units:
"[...] you must specify if any of the Independent Characters in Reserve are joining a unit, in which case they must arrive together. [...]
when making a Reserve Roll for a combined unit, roll a single dice for the unit and/or its Independent Character/Transport vehicle."

Battle Brothers:
"Units from the same army that are Battle Brothers treat each other as ‘friendly units’ for
all rules purposes. This means, for example, that units:
• Can benefit from the Warlord Trait of a Warlord that is a Battle Brother.
• Can be joined by an Independent Character that is a Battle Brother.
• Are counted as being friendly units for the targeting of Battle Brothers’ psychic
powers, abilities and so on.
• Can use special abilities to repair Hull Points, Immobilised or Weapon Destroyed
results on Battle Brothers’ vehicles.
• Can use modifiers and re-rolls that apply to Reserve Rolls that are granted by a Battle
Brother’s model.
• Can embark on each other’s Transport vehicles."

Du menar alltså att om man joinar en IC med en NSF-enhet så förlorar enheten sin förmåga att välja att komma in tur 1?
Senast redigerad av 2 Andy Grey, redigerad totalt 6 gång.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Kort svar: Ja, det menar han.

Det är bara modeller från detta detachment som har regeln. Inquisitorn tillhör ett Aliied detachment, alltså inte samma detachment.

Denna regel gäller enbart för modeller från detta specifika detachment. Om inquisitorn joinar dom och kommer ner tillsammans med dem så har en modell som inte har regeln ändå använt regeln.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Om så är fallt borde det innebära att enheten inte längre är en del av NSF-detatchment om den blir joinad av en IC. Det borde förtydligas i en SvFAQ i så fall enligt mig :)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Enheten är i allra högsta grad fortfarande del av detachmentet. Däremot förhindrar andra modeller dem från att använda vissa specialregler.

Vill du absolut ha en psyker i enheten och kunna komma in turn 1 så joina en librarian.

Måste du absolut ha en inq så kan du fortfarande deepa in, dock först turn 2.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Andy Grey skrev:
Katarsis skrev:Jämför med Psychic Brotherhood; du skulle väl inte hävda att Inqusitorn lyckas med Warp Charge-rolls på 3+?
Pratar du om Deny the witch rolls nu?
Jag pratar om Psychic Brotherhood; den andra specialregeln som ges till en GK Brotherhood-formation. Både Psychic Brotherhood och Rites of Teleportation pratar om att ge sin specialregel till "unit in this Formation", men ingen skulle väl hävda att injoinade Psykers (som inte är en del av formationen) skulle få dra fördel av Psychic Brotherhoods regel att lyckas med Warp Charge-rolls på 3+?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Ah, förstår hur du menar nu. Nä det kanske är lite tydligare i det fallet. Hade inte skadat med ett förtydligande däremot i RoT-fallet.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Om du vill ha ytterligare regelstöd för vår tolkning kolla reglerna för IC:

"When an Independent Character joins a unit, it might have different special rules from
those of the unit. Unless specified in the rule itself (as in the Stubborn special rule), the
unit’s special rules are not conferred upon the Independent Character, and the
Independent Character’s special rules are not conferred upon the unit.".

Alltså bara special rules som specifikt gäller för ICs som normalt inte har regeln går att sprida. Tank hunter t.ex sprids absolut till en IC (eftersom det räcker att 1 modell i enheten har regeln), däremot inte Skyfire (som är på modellbasis).

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Right, I see your point!

Skriv svar