Skarbrand och rage embodied
Skarbrand och rage embodied
Efter att ha spelat lite med Skarbrand funderar jag på hur denna regel ska funka.
Om jag står i närstrid med en enhet 11 tum från skarbrand, några modeller slår på I4 och enheten utnyttjar rage och hatred. Sen pilar modeller i enheten på I1 bort från Skarbrands 12 tums range (hela enheten är nu bortanför 12 tum). Tappar enheten rage och hatred direkt? Eller gäller special reglerna närstriden ut?
Om jag står i närstrid med en enhet 11 tum från skarbrand, några modeller slår på I4 och enheten utnyttjar rage och hatred. Sen pilar modeller i enheten på I1 bort från Skarbrands 12 tums range (hela enheten är nu bortanför 12 tum). Tappar enheten rage och hatred direkt? Eller gäller special reglerna närstriden ut?
Re: Skarbrand och rage embodied
Jag tror man kollar hatred på varje initiativsteg. Men behöver dubbelkolla texten.
Jag skulle säga att du har Rage, eftersom det gäller "in a turn in which a model with this special rule charges into combat". Den har det när den gör en charge, även om den tar modellen utanför 12".
Hatred borde nog rimligtvis vara som LillePer säger, då det står "A model striking a hated foe in close combat". Är man utanför 12" så har den enheten inte Hatred längre.
Så skulle jag tolka det iaf.
Hatred borde nog rimligtvis vara som LillePer säger, då det står "A model striking a hated foe in close combat". Är man utanför 12" så har den enheten inte Hatred längre.
Så skulle jag tolka det iaf.
Fast även om man har pileat bort så är det fortfarande en runda som man har chargeat. Så har det iaf varit för alla andra saker som pilear/chargar ut ur en bubbla. Nu har jag dock ikte de där reglerna och går bara på vad ni sagt här.
Ja' än't bittä'!
Ja men hatred "aktiveras" inte när man gör en charge som tex Rage. Man slår om missar i första rundan om man slår på nåt man har hatred mot. Är man inte inom bubblan när man slår har man inte hatred när man slår.
Men jag kan ha fel.
Men jag kan ha fel.
Rage aktiveras väl som furious charge gjorde när tervigonen hade sin bubbla, dvs när man kollar hur hårt och bra man slår. Att det står att man måste ha chargeat är ett krav för att få bonusen, inte en aktivering.
Ja' än't bittä'!
"In a turn in which a model with this special rule charges into combat, it gains +2 Attacks
for charging, rather than +1."
Jag skulle säga att en modell med Rage som gör en charge är påverkad av Rage under hela den turnen han gjort en charge, och att den "aktiveras" när man gör en charge. Att göra en charge när man är påverkad av Rage är det som krävs för att få bonusen.
Jag har då aldrig varit med om någon som tolkat det annorlunda, och har nog aldrig mött någon som spelat annorlunda heller.
Däremot verkar det som att Hatred verkar "triggas" och kollas när modellen faktiskt slår på något.
for charging, rather than +1."
Jag skulle säga att en modell med Rage som gör en charge är påverkad av Rage under hela den turnen han gjort en charge, och att den "aktiveras" när man gör en charge. Att göra en charge när man är påverkad av Rage är det som krävs för att få bonusen.
Jag har då aldrig varit med om någon som tolkat det annorlunda, och har nog aldrig mött någon som spelat annorlunda heller.
Däremot verkar det som att Hatred verkar "triggas" och kollas när modellen faktiskt slår på något.
Precis så skulle jag också tolka det.Halvar skrev:Rage aktiveras väl som furious charge gjorde när tervigonen hade sin bubbla, dvs när man kollar hur hårt och bra man slår. Att det står att man måste ha chargeat är ett krav för att få bonusen, inte en aktivering.
"In a turn in which a model with this special rule charges into combat, it gains +2 Attacks for charging, rather than +1."
Att modellen behöver chargea är ett kriterium för att specialregeln skulle gälla, men modellen slår och använder fortfarande sina specialregler på sitt eget initiativ. Så har man inte Rage när man skall slå så har man inte det.
Byt ut kriteriet att man måste ha chargeat mot att man måste vara en Space Marine; skulle man då aldrig kunna torska Rage om man en gång vart innanför bubblan?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Så om han kommer utanför bubblan och slutar ha rage så slutar han alltså vara en modell med rage som gjort en charge i den rundan?
Nja, han slutar vara en modell med rage som gjort en charge i den rundan, eftersom han inte längre har Rage. Men han slutar såklart inte vara en modell som gjort en charge i den rundan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"